چکیده:
زمینه و هدف: اختلالات طیف اتیسم شامل گروهی از اختلالات رشدی – عصبی
هستند که در آن ها تخریب در تعاملات و مهارت های اجتماعی، تاخیردررشد زبان و
گستره رفتاری وجود دارد. افزایش شیوع اتیسم و آثار مخرب روانی، اجتماعی، اقتصادی
،این اختلال بسیار چشمگیر و برای جامعه و خانواده ها هزینه بر است. ازاین رو
درمانهای متفاوتی در جهت توانبخشی این کودکان وجود دارد،این درمان ها عبارتند
از: یکپارچگی حسی، درمان های خانوادگی، تئاتردرمانی،بازی درمانی ،دارو درمانی،
آموزش های رفتاری، آموزش های شناختی، موسیقی درمانی و...دردهه های اخیر
موسیقی درمانی در درمان بسیاری از بیماری های روانشناختی استفاده میشودو
دربسیاری از موارد، تنها ابزار و وسیله ارتباط فعال در کودکان اتیسم با محیط موسیقی
میباشد، وموسیقی درمانی روشی است که برای بهبود سازگاری اجتماعی،ثبات
عاطفی،کنترل شخصی، افزایش تمرکز و انگیزش کودکان اتیسم استفاده میشود.
نتیجه گیری: مرور پژوهش های موجود پیرامون کاربرد موسیقی درمانی درمهارت
های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم نشان داد که موسیقی درمانی تاثیر
مناسبی برمهارت های اجتماعی کودکان اتیسم، از قبیل مهارتهای کلامی و غیر کلامی،
مهارت های شناختی و عاطفی و رشد مهارت های گفتار و زبان آنها دارد.
خلاصه ماشینی:
نمونه هايي از تاثيرموسيقي درماني درمهارت هاي اجتماعي کودکان با اختلال طيف اتيسم پژوهشي توسط بهاتاراوهمکاران ١٣ درسال ٢٠٠٩درزمينه تاثيرموسيقي درماني برمهارت هاياجتماعي کودکان اتيسم باعملکردبالا انجام شد،نمونه اين پژوهش ١٥نفربود که دردوگروه آزمايش و کنترل تقسيم شدند،دراين پژوهش رخدادهايي که سطوح متفاوت تعامل اجتماعي را نشان ميدهد به صورت انيميشن به آزمودني ها ارائه ميشود، نتايج اين پژوهش بيانگرآن بود که اين افراد درتعامل هاي اجتماعي مربوط به انيميشن هاي پيچيده مشکل داشتند،هنگامي که انيميشن ها همراه با موسيقي به فردارائه ميشدند،نوجوانان عملکرد بهتري درتشخيص انيميشن هاي پيچيده داشتند.
10 Music therapy 11 Central nervous system 12 physioligical 13 Bhatara and partner 14 Taylor ,cornahan ,basham پژوهشي درسال ٢٠١٠توسط پلارد،١٥باهدف استفاده ازموسيقي دربهبود مهارت هاي اجتماعي کودکان مبتلابه اتيسم ميباشد،اين مطالعه داراي دو گروه آزمايش و کنترل بودند،وجامعه آماري اين پژوهش ٣٠نفرميباشد،نتايج حاصل ازاين مطالعه نشان دادکه هنگام ارزيابي وانطباق کودکان شرکت کننده درفعاليت موسيقي ازلحاظ آماري بهبودي معناداري نسبت به ديگرافرادي داشتندکه در فعاليت موسيقي حضورنداشتند.
نتايج پژوهش نشان 15 pollard 16 Emily finnigan,Elizabet starr 17 caltabiano 18 Gmtc 19 Gpps 20 Vai ouli 21 schertz 22 Thompson,Gold 23 Family central music therapy 24 Schuwartzberg,silverman داد که موسيقي درماني از نوع داستاني درمشارکت اجتماعي و هم چنين رفتار اجتماعي مفيد ميباشد(٢٤).
نتايج حاصل ازدو ارزشيابي قبل وبعد ازمداخله نشان دادکه اختلاف معني داري درارتباطات اجتماعي و 25 Thompson 26 Blythe,lagasse 27 Social responsive skill 28 Ghasemtaber 29 GRACE, Thompson 30 KimBerly,farmer 31 Taylorand francis,Gattino,Riesgo 32 Relation music therapy 33 ارتباطات کلامي و غيرکلامي آنهاپس از انجام مداخله مشاهده شد(٣٠).