چکیده:
نوسازی در دولت رضاشاه، داشتن سیاست زبانی مشخص در حوزههای اداری و آموزشوپرورش را ضروری کرد. سیاست زبانی انتخابی در این دوره استفاده از زبان فارسی و به حاشیه راندن زبانهای دیگر ایران بوده است. مقالۀ حاضر به این سؤال میپردازد که استراتژی گفتمانی جهت تثبیت سیاست زبان واحد در دورۀ پهلوی اول چه بوده است. برای تحلیل این مسئله، دیدگاههای نظری با ساختار مفهومی زیر بیان شد: دولت رضاشاه با «بحران در نظم اخلاقی جامعه»، «بسیج منابع» و «زنجیرههای تعامل روشنفکران» درصدد بود گفتمان مدنظر را تثبیت کند. این تحقیق با روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، مصوبات شورای عالی معارف را تحلیل کرده است. یافتههای حاصل از تحلیل متن مصوبات نشان میدهد که نظم گفتمانی در موضوع سیاست زبانی، متمرکز و یکسانساز بوده است و با توجه به بافت و شرایط اجتماعی در این دوره، ناسیونالیسم فرهنگی مبتنیبر زبان فارسی مسلط شده است. نتایج پژوهش بیانگر این واقعیت است که دولت اقتدارگرای رضاشاه با اجرای پروژۀ مدرنیزاسیون، شبکۀ تعامل روشنفکران را تقویت، منابع و امکانات موجود را بسیج و زمینۀ بیثباتی در نظم اخلاقی و فرهنگی پیشین را ایجاد کرد و گفتمان سیاست زبانی یکسانساز را تحکیم بخشید.
Modernization in Reza Shah's government necessitated the adoption of a clear lingual policy in the fields of administration and education. The lingual policy adopted during this period was to use Persian and to marginalize other Iranian languages. The present article addresses the question: what was the discourse strategy to establish a unified language policy during the first Pahlavi period? To analyze this issue, theoretical views with the following conceptual structure were expressed: Reza Shah's government with "crisis in the moral order of society", "mobilization of resources" and "chains of intellectual interaction" sought to establish an attained discourse. This research has analyzed the approvals of the Higher Education Council using Fairclough’s Critical Discourse analysis method. Findings from the analysis of the text of the resolutions show that the discourse order of this council, on the subject of language policy, has been centralized and uniformed, according to the context and social conditions of this period, in which cultural nationalism based on the Persian language had become dominant. The results show that the authoritarian government of Reza Shah, by implementing the modernization project, strengthened the network of intellectual interaction, mobilized existing resources and facilities, created instability in the previous moral and cultural order, strengthening the unifying the Language Policy Discourse.
خلاصه ماشینی:
یافته های حاصل از تحلیل متن مصوبات نشان می دهد کـه نظـم گفتمـانی در موضـوع سیاست زبانی ، متمرکز و یکسان ساز بوده است و با توجه به بافت و شرایط اجتمـاعی در این دوره ، ناسیونالیسم فرهنگی مبتنی بـر زبـان فارسـی مـسلط شـده اسـت .
Bani-Shoraka, Bayat, Hassanpour, Hayati & Mashhadi, Jahani, Perry, Sheykholislami, Weisi (هومین فر، ٢٠١٤؛ ویسی ، ٢٠١٣)١.
با توجه به رشد سریع اقتصادی به ویژه در دهۀ دوم حکومت پهلـوی اول و صـرف بودجـۀ لازم جهت احداث مدارس ، اعزام معلـم فارسـی زبـان بـه منـاطق اقلیـت هـای زبـانی ١ و تأسـیس انجمن های فرهنگی ، زمینۀ تسلط هرچه بیشتر گفتمان تک زبانی را فراهم کرد و با ترویج زبـان فارسی و محدودکردن دیگر زبان های موجود در ایران ، محتوای ایـدئولوژی و بافـت گفتمـانی ملی گرایی باستان گرا را تثبیت کرد.
Hovīyyate Īrānī az Dorāne Bāstān tā Pāyāne Pahlavī, Translated by: Ḥamīd Aḥmadī, Tehrān: Našre Ney. Atābakī, Tūraǰ (1396).
The discourse analysis of Iranian Intellectuals about Modern Sciences (Taḥlīl-e Goftemān-e Rošanfekrān-e Īrānī Darbāre- S ye ʻolūm-e ǰadīd (Az Tʾasīs-e Dārolfonūn Tā Tʾasīs-e Dānešgāh Tehrān).
Keywords: Fairclough Discourse Analysis, Unifying Language Policy Discourse, Centralism, Higher Education Council.
ir Print ISSN: 2008-885X/Online ISSN: 2538-3493 - The article extracted from the dissertation entitled "Sociological analysis of the formation of the discourse of unifying language policy in Iran; Emphasizing the study of the situation of language policy in the education system of the first Pahlavi period "Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran in 1400.