چکیده:
اضطراب مفهومی است که درسالهای اخیر به واسطه نقشی که در سلامت و عزت نفس افراد دارد اهمیت
بسزایی یافته است. در همین راستا با توجه به اینکه دانشجویان در آینده عهده دار مدیریت عرصه های
مختلف خواهند بود، بنابراین بررسی مسائلی که می تواند سلامت روان و عزت نفس دانشجویان را تعیین
کند ضروری به نظر می رسد، اضطراب یک هیجان عادی می باشد و همه انسان ها آن را تجربه می کنند
و عبارتست از یک احساس ناخوشایند ذهنی به صورت بیم، ناراحتی، تنش و دلواپسی مبهم که با یک یا
چند علامت جسمی مثل تنگی قفسه رینه، تپش قلب، تعریق، رردرد و بی قراری همراه است . هدف
تعیین کیفیت زندگی و عزت نفس دانشجویان می باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه
آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج تشکیل داده است. از میان آنها نمونه
ای به حجم 100 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازه گیری
اضطراب مقیاس بک ،برای اندازه گیری سلامت روان مقیاس 28 سوالی و برای اندازه گیری عزت نفس
مقیاس عزت نفس رزونبرگ به کار گرفته شد که عزت نفس کلی و ارزش شخصی را اندازه گیری می
کند. نتایج حاکی از وجود ارتباط معنی دار بین عزت نفس و سلامت روان در میان دانشجویان دانشگاه
آزاد اسلامی واحد کرج است.
خلاصه ماشینی:
در همين راستا با توجه به اينکه دانشجويان در آينده عهده دار مديريت عرصه هاي مختلف خواهند بود، بنابراين بررسي مسائلي که مي تواند سلامت روان و عزت نفس دانشجويان را تعيين کند ضروري به نظر مي رسد، اضطراب يک هيجان عادي مي باشد و همه انسان ها آن را تجربه مي کنند و عبارتست از يک احساس ناخوشايند ذهني به صورت بيم ، ناراحتي، تنش و دلواپسي مبهم که با يک يا چند علامت جسمي مثل تنگي قفسه رينه ، تپش قلب ، تعريق ، رردرد و بي قراري همراه است .
اضطراب ، سلامت روان ، عزت نفس و دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج مقدمه زندگي دانشجوبي در اين حال که فرصت هاي جديد را براي فرد به همراه دارد ، چالش ها و تنيدگي هاي خاص خود را نيز دارد(خادميان ، ١٣٩٠).
سلامت به عنوان يکي از شاخصه هاي افزايش رفاه اجتماعي و کيفيت زندگي و رويکرد اجتماع محور پايه اصلي آن است ، به نحوي که امروزه به طور روز افزوني رويکرد ارتقاع سلامت اجتماع محور به عنوان يک نگاره براي بهبود وضعيت سلامت کلي فرد جامعه شناخته مي شود(بهاري، ١٣٨٣).
Psychology شرکت کنندگان و روش تحقيق روش تحقيق در اين پژوهش توصيفي (غير ازمايشي ) و از نوع همبستگي بوده که داراي متغير اضطراب (متغير ملاک) سلامت روان و عزت نفس (متغير پيش بين ) مي باشد.
The relationship between self-esteem and academic success among African- American students in the minority engineering program at a research extensive university in the southern portion of the United States.