چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین صمیمیت خانواده و تحمل پریشانی با اضطراب
پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان انجام شده است این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی
بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر آشخانه به تعداد 1200
نفر تشکیل داده اند و نمونه مورد نظر را 291 نفر از این دانش آموزان تشکیل داده اند که
مطابق جدول مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند.
ابزارهای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه سلامت خانواده اصلی هاوسات و
همکاران ( 1985 )، تحمل پریشانی سیمونز و گاهر( 2005 ) و اضطراب پیشرفت آلپرت و هابر
(1960 ) بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها نیز بر اساس ضریب همبستگی پیرسون و
رگرسیسون گام به گام مطابق نرم افزار SPSS 24 انجام شده و نتایج نشان داد از خرده آزمون
های تحمل پریشانی، فقط ارزیابی قادر به پیش بینی اضطراب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
بوده و همچنین متغیر صمیمیت نیز قادر به پیش بینی اضطراب پیشرفت تحصیلی دانش
آموزان می باشد و سطح معناداری آنها کمتر از 0/05 می باشد.
خلاصه ماشینی:
نام نويسنده مسئول : مرضيه جهاني تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٩/٢٣ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١١/٢٠ پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين صميميت خانواده و تحمل پريشاني با اضطراب پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان انجام شده است اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي بوده و جامعه آماري آن را کليه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر آشخانه به تعداد ١٢٠٠ نفر تشکيل داده اند و نمونه مورد نظر را ٢٩١ نفر از اين دانش آموزان تشکيل داده اند که مطابق جدول مورگان و به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده اند.
تجزيه و تحليل داده ها نيز بر اساس ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيسون گام به گام مطابق نرم افزار ٢٤ SPSS انجام شده و نتايج نشان داد از خرده آزمون هاي تحمل پريشاني، فقط ارزيابي قادر به پيش بيني اضطراب پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بوده و همچنين متغير صميميت نيز قادر به پيش بيني اضطراب پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مي باشد و سطح معناداري آنها کمتر از ٠/٠٥ مي باشد.
(2010 11 Sausa 12 Arem 13 Jane & Dawson 14 Arm 15 Barron, Evans, Baranik & Buvinger 16 Lee, Mcinerney, Liem & Ortiga پيشينه پژوهش در داخل کشور محدثي و رزمجو (١٣٩٢) پژوهشي را با عنوان رابطه الگوهاي ارتباطي خانواده و صميمت و همدلي اعضا با اضطراب دانش آموزان انجام دادند.
جدول ٤-٨- ضرايب رگرسيون اضطراب پيشرفت تحصيلي از روي صميميت و تحمل پريشاني (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که نتايج جدول ٤-٨ نشان مي دهد، از خرده آزمون هاي تحمل پريشاني، فقط ارزيابي قادر به پيش بيني اضطراب پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مي باشد.