چکیده:
پژوهش فوق به بررسی رابطه کمال گرایی مادران با اضطراب امتحان با نقش واسطه ای سبک فرزند پروری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد میپردازد. بر اساس موضوع و اهداف مورد مطالعه، این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد در سال تحصیلی 98-1397 که 2500 نفر بودند. برای انتخاب نمونه از جدول مورگان و روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد که جمعا
333 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه کمال گرایی(تری شورت، 1995 )؛ سبک فرزندپروری بامریند( 1973 ) و اضطراب امتحان آی. جی. ساراسون( 1958 ) میباشند. دادههای حاصل از این پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS-2 از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادکمال گرایی مثبت مادران به میزان 62/6%از تغییرات متغیر اضطراب امتحان دانشآموزان را به طور مستقیم کاهش میدهد و 18/6% به
طور غیر مستقیم و از طریق متغیر واسطه ای سبک فرزندپروری کاهش میدهد. کمال گرایی منفی مادران به میزان 2/40% از اضطراب امتحان دانشآموزان را به طور مستقیم کاهش میدهد و به طور غیر مستقیم و از طریق متغیر واسطه ای سبک فرزندپروری به میزان 9/5%کاهش میدهد. کمال گرایی مثبت در مادران 31/8%از سبک فرزندپروری سهل گیرانه را پیش بینی میکند. کمال گرایی مثبت به میزان 33/9% از سبک فرزندپروری استبدادی را پیشبینی میکند و مادرانی که دارای کمال گرایی مثبت هستند از سبک استبدادی
کمتر استفاده میکنند و مادرانی که کمالگرایی منفی دارند بیشتر به سبک استبدادی روی میآورند(0/428)
همچنین کمال گرایی مثبت در مادران 49/1%از سبک فرزندپروری قاطع را پیش بینی میکند و کمال گرایی منفی به میزان 40/2%از سبک فرزندپروری قاطع را در جهت معکوس پیش بینی میکند. سبک فرزندپروری استبدادی به میزان 59/3%از اضطراب امتحانی را پیش بینی میکندو مادرانی که سبک فرزندپروری استبدادی استفاده میکنند، اضطراب امتحانی دانش آموزان را افزایش میدهند. همچنین سبک
فرزندپروری قاطع به میزان 60/7% از اضطراب امتحاب را پیش بینی میکند. با توجه به ضریب مسیر منفی مادرانی که از سبک فرزندپروری قاطع استفاده میکنند، اضطراب امتحانی دانش آموزان را کاهش میدهند. از یافته های فوق میتوان نتیجه گرفت که مادران با خصوصیت کمالگرایی مثبت بیشتر به سبک فرزندپروری قاطع روی میآورند و مادران با خصوصیت کمال گرایی منفی بیشتر به سبک فرزندپروری استبدادی گرایش پیدا میکنند.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه کمال گرايي مادران با اضطراب امتحان با نقش واسطه اي سبک فرزند پروري دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد مهديه علي نيا کارشناس ارشد مشاوره خانواده ، دانشگاه آزاد قوچان .
نام نويسنده مسئول : مهديه علي نيا تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٩/٢٣ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١١/٠٦ پژوهش فوق به بررسي رابطه کمال گرايي مادران با اضطراب امتحان با نقش واسطه اي سبک فرزند پروري دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد ميپردازد.
- سبک فرزندپروري در رابطه بين کمال گرايي منفي مادران با اضطراب امتحاني دانش آموزان نقش واسطه اي دارد.
از سوي ديگر دو ضريب (٠/٥٥٢) و (٠/٣٣٧-) نيز نشان مي دهند که متغير کمال گرايي مثبت مادران به طور غير مستقيم و از طريق متغير واسطه اي سبک فرزندپروري به ميزان ١٨/٦%(٠/٥٥٢×٠/٣٣٧-) بر متغير اضطراب امتحان دانش آموزان تاثير دارد.
از سوي ديگر دو ضريب (٠/٥٥٢) و (٠/٣٣٧-) نيز نشان مي دهند که متغير کمال گرايي مثبت مادران به طور غير مستقيم و از طريق متغير واسطه اي سبک فرزندپروري به ميزان ١٨/٦% بر متغير اضطراب امتحان دانش آموزان تاثير دارد.
از سوي ديگر دو ضريب (٤٥٨/-٠) و (٠/٢٠٩-) نيز نشان ميدهند که متغير کمال گرايي منفي مادران به طور غير مستقيم و از طريق متغير واسطه اي سبک فرزندپروري به ميزان ٩/٥% بر متغير اضطراب امتحان دانش آموزان تاثير دارد.
از سوي ديگر دو ضريب (٤٥٨/-٠) و (٠/٢٠٩-) نيز نشان ميدهند که متغير کمال گرايي منفي مادران به طور غير مستقيم و از طريق متغير واسطه اي سبک فرزندپروري به ميزان ٩/٥% بر متغير اضطراب امتحان دانش آموزان تاثير دارد.
Valcke, Bonte, Wever & Rots 27.