چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تحلیل تصاویر کتاب فارسی خوانداری پایهی ششم از نظر میزان رعایت
اصول روانشناسی رنگها انجام شده است.این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی تمام تصاویر ( 45
تصویر) کتاب مذکور را مورد بررسی قرار داد که مشخص شد رنگ قهوهای بیشترین استفاده و
رنگ مشکی کمترین استفاده را در تصاویر داشته است و رنگ های سرد به نسبت بیشتر از رنگهای
گرم به کار رفته است روش تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به طریق
کتابخانه ای با بررسی مقالات و پژوهشهای مرتبط با کتاب های درسی و جمع آوری تصاویر کتاب
درسی صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل تصاویر از نظر آموزشی و علمی جهت ارائه کاستیها و
بیان ویژگیهای مطلوب کتاب های درسی انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
نام نويسنده مسئول : کيانوش اکبرآبادي تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٩/٢٧ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١١/١٥ پژوهش حاضر به منظور تحليل تصاوير کتاب فارسي خوانداري پايه ي ششم از نظر ميزان رعايت اصول روانشناسي رنگ ها انجام شده است .
اين پژوهش به روش توصيفي تحليلي تمام تصاوير (٤٥ تصوير) کتاب مذکور را مورد بررسي قرار داد که مشخص شد رنگ قهوه اي بيشترين استفاده و رنگ مشکي کمترين استفاده را در تصاوير داشته است و رنگ هاي سرد به نسبت بيشتر از رنگ هاي گرم به کار رفته است روش تحقيق از نوع توصيفي و تحليلي است .
ما باانجام اين پژوهش قصد داريم به بررسي تصاوير کتاب فارسي ششم ابتدايي از نظر ميزان توجه به اصول روانشناسي رنگ و استفاده از رنگ هاي مناسب با توجه به شرايط سني کودک و همچنين استفاده از تاثيرات رنگ ها به عنوان ابزاري براي جلب توجه کودکان به تصاوير که گوياي بخشي از هدف تصوير مي باشد بپردازيم .
تجزيه و تحليل تصاوير از نظر آموزشي و علمي جهت ارائه کاستيها و بيان ويژگيهاي مطلوب کتاب هاي درسي انجام شده است .
نتايج اين پژوهش نشان داد که در تصاوير کتاب خوانداري فارسي ششم رنگ قهوه اي با بيشترين فراواني بيشترين استفاده را داشته است و بعد از آن رنگ زرد کاربرد زيادي دارد و سپس سه رنگ آبي، سبز و سفيد با فراواني تقريبا يکسان مورد استفاده قرار گرفته است .