چکیده:
در جهان امروز،مسیحیت طرفداران بسیای دارد؛اینان با مراجعه به کتاب مقدس سعی در شناسایی راه زندگی را دارند؛اما همواره در تاریخ دین عیسوی(ع)این پرسش مطرح میشود که آیا این کتاب قابل مراجعه است؟به عبارت دیگر آیا کتاب مقدس آلوده به تحریف شده است؟ این پرسشها،بارها توسط دانشمندان مسیحی پاسخ داده شده است.اما باید دید نگاه قرآن به این مسأله چگونه است؟و اهل بیت(ع)به عنوان مفسران قرآن به کتاب مقدس چگونه نگریستهاند؟در این مقاله میکوشیم مسأله یادشده را مورد بحث قرار دهیم.
خلاصه ماشینی:
"قرآن همانند مسیحیان از این کتاب با عنوان انجیل یاد میکند و عیسی(ع)را دارای علم کتاب، حکمت،تورات و انجیل معرفی میکندو یعلمه الکتاب و الحکمة و التوراة و الانجیل(آل عمران، 48).
برای نمونه به چند نقد که ریشه در قرون پیش داشته ولی همچنان میان محققان بحثبرانگیز است اشاره کرده و نگاهی اجمالی به نظرات دانشوران مسیحی به اناجیل اربعه خواهیم داشت:1-انجیل متی: پرسش اصلی دربارهی انجیل متی این است که زبان عهد عیسی(ع)آرامی بوده است یا عبری؟ گروهی برآنند مشخص شدن زبان ما را به ترجمهی اصلی انجیل رهنمون میسازد.
آنگاه که پروردگار به او کتاب و حکمت و تورات و انجیل را آموخت:إذ قال الله یا عیسی ابن مریم اذکر نعمتی علیک و علی والدتک إذ ایدتک بروح القدوس تکلم فی المهد و کهلا و إذ علمتک الکتاب و الحکمة و التوراة و الانجیل و إذ تخلق من الطین کهیئة الطیر باذنی فتنفخ فیها فتکون طیرا باذنی و تبریء الأکمه و الأبرص باذنی و إذ تخرج الموتی باذنی و إذ کففت بنی إسرائیل عنک إذ جئتهم بالبینات فقال الذین کفروا منهم إن هذا إلا سحر مبین(المائدة،110)و جالب اینکه همهی این موارد -به خصوص آگاهی از توراتی که یک بار در جامعه طرح شده پس از آن آلوده به تحریف گردیده است-باید به وجود بیاید،تا عیسی شرایط پیامبری بنی اسرائیل را پیدا کند:و رسولا إلی بنی اسرائیل أنی قد جئتکم بآیة من ربکم أنی أخلق لکم من الطین کهیئة الطیر فأنفخ فیه فیکون طیرا بإذن الله و أبریء الأکمه و الأبرص و أحیی الموتی بإذن الله و أنبئکم بما تأکلون و ما تدخرون فی بیوتکم إن فی ذلک لآیة لکم إن کنتم مؤمنین(آل عمران،49)."