چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی تحصیلی
و اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم مدارس شهر تهران بود. این پژوهش از نوع نیمه
آزمایشی و با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش
آموزان دختر پایه دهم مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که از بین آن ها 15
نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر هم برای گروه کنترل به روش نمونه گیری خوش های تک مرحله ای
انتخاب شدند. از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی برای گردآوری اطلاعات
استفاده شد. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند و
در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. دادهها از طریق آزمونهای تحلیل کوواریانس
چندمتغیره و تک متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور
معناداری موجب افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش اهمالکاری تحصیلی در مرحله پس آزمون
شده است.(P>0/05)
خلاصه ماشینی:
نام نويسنده مسئول : مهدي سليماني تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٢/١٠ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٤/٢ هدف از انجام پژوهش حاضر تعيين اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر خودکارآمدي تحصيلي و اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان دختر پايه دهم مدارس شهر تهران بود.
انعطاف پذيري روانشناختي عبارت است از افزايش توانايي مراجعان براي ايجاد ارتباط با تجربه شان در زمان حال تا بر اساس آن 3Pala, Akyıldız, Bağcı 4 Clark & Hill 5 Ozer, Demir & Ferrari چه در آن لحظه براي آن ها امکان پذير است انتخاب کنند تا به شيوه اي عمل نمايند که منطبق با ارزش هاي انتخابيشان باشد (هايز و همکاران ، ٢٠١٣).
بدين ترتيب و با توجه به نتايج پژوهش هاي صورت گرفته در زمينه اثربخشي اين رويکرد، انتظار ميرود که رويکرد مبتني بر پذيرش و تعهد، با تکيه بر هدف ، روشن سازي ارزش ها، تمرينات تجربي، استعاره ها بر خودکارآمدي و اهمال کاري دانش آموزان مؤثر واقع گردد.
مطالعه حاضر در پي يافتن پاسخي بر اين سؤال است که آيا آموزش مبتني بر پذيرش و تعهد ميتواند خودکارآمدي دانش آموزان را افزايش و باعث کاهش اهمال کاري دانش آموزان شود؟ روش روش پژوهش حاضر، نيمه آزمايشي بود که با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد.
بحث و نتيجه گيري با توجه به اينکه ، هدف از اين پژوهش اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر خودکارآمدي تحصيلي و اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان بود.