چکیده:
ایجاد روحیه کارآفرینی در دانش آموزان نیازمند مطالعه و بررسی ابعاد انگیزشی در پیشرفت
تحصیلی آنان است. از آنجایی که کارآفرینی نیازمند داشتن خلاقیت و انگیزه است، پژوهش
حاضر به بررسی رابطه خلاقیت هیجانی و انگیزش پیشرفت با روحیه کارآفرینی در دانش آموزان
پرداخته است. جامعه آماری دانش آموزان متوسطه اول شهرستان اصفهان با 80000 جمعیت
می باشد. لذا طی یک پژوهش توصیفی بر اساس جدول مورگان 450 نفر از دانش آموزان دوره
متوسطه اول شهرستان اصفهان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه
خلاقیت هیجانی آوریل و همکاران ( 1999 )، انگیزه پیشرفت هرمنس( 1977 ) و روحیه
کارآفرینی بهرام زاده( 1388 ) به عنوان ابزار پژوهشی استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها با
استفاده از تحلیل رگرسیون نشان داد که زیرمولفه های اثربخشی، اصالت و نوآوری از زیر مولفه
های خلاقیت هیجانی و انگیزش پییشرفت توانستند روحیه کارآفرینی را در دانش آموزان پیش
بینی کنند(P>0/05)همچنین از طریق همبستگی اسپرمن رابطه بین زیر مولفه های نوآوری،
اثربخشی، آمادگی و اصالت خلاقیت هیجانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی را معکوس و معنادار
گزارش کرد.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني روحيه کارآفريني بر اساس خلاقيت هيجاني و انگيزش پيشرفت تحصيلي (مورد مطالعه : دانش آموزان متوسطه اول آموزش و پرورش شهرستان اصفهان ) آصفه مصلحي ١، احمدرضا شهنياني ٢ ١ فوق ليسانس روانشناسي ، دانشگاه ازاد اسلامي واحد قم .
نتايج تحليل داده ها با استفاده از تحليل رگرسيون نشان داد که زيرمولفه هاي اثربخشي، اصالت و نوآوري از زير مولفه هاي خلاقيت هيجاني و انگيزش پييشرفت توانستند روحيه کارآفريني را در دانش آموزان پيش بيني کنند (٠٠٥ واژگان کليدي: .
ماتريس همبستگي اسپيرمن بين مولفه هاي خلاقيت هيجاني و روحيه کارآفريني (رجوع شود به تصویر صفحه) چنان که جدول (٦) نشان مي دهد، بين دو متغير نوآوري و روحيه کارآفريني رابطه ي منفي و معناداري در سطح ٠/٠١ ديده مي شود (٠٢٥٧-=r، ٠٠٠٠=P) بنابراين مي توان فرض صفر را در سطح ٠/٠١ رد کرده و با ٩٩ درصد اطمينان نتيجه گرفت که بين "نوآوري" و "روحيه کارآفريني" دانش آموزان رابطه ي معکوس و معناداري وجود دارد (تاييد فرضيه فرعي اول ).
ماتريس همبستگي اسپيرمن بين مولفه هاي خلاقيت هيجاني و روحيه کارآفريني (رجوع شود به تصویر صفحه) چنان که جدول (٧) نشان مي دهد، بين دو متغير اثربخشي و روحيه کارآفريني رابطه ي منفي و معناداري در سطح ٠/٠١ ديده مي شود (٠٢٦-=r، ٠٠٠٠=P) بنابراين مي توان فرض صفر را در سطح ٠/٠١ رد کرده و با ٩٩ درصد اطمينان نتيجه گرفت که بين "اثربخشي" و "روحيه کارآفريني" دانش آموزان رابطه ي منفي و معناداري وجود دارد (تاييد فرضيه فرعي دوم ).