چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عملکرد خانواده و بهزیستی روانشناختی در نگرش به آسیب های
اجتماعی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تبریز بوده است. روش تحقیق کاربردی از نوع همبستگی
و پیش بین بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش عبارتست از دانش آموزان دوره اول
متوسطه شهر تبریز که در سال 1398 مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور براساس جدول گرجسی
مورگان حجم نمونه به تعداد 350 نفر به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه
گیری متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه آسیب های اجتماعی آقایی و تیموری تاش، پرسشنامه
سنجش عملکرد خانواده ( FAD ) توسط اپشتاین، بالدوین و بیشاب و مقیاس بهزیستی روانشناختی
ریف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادههای پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون
چندگانه در نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد بین مولفه های عملکرد خانواده
(حل مساله، روابط، نقش ها، پاسخگویی اثربخش، درگیری اثربخش، کنترل رفتاری و کارکرد کلی) با
نگرش به آسیبهای اجتماعی دانش آموزان در سطح معنی داری بزرگتر از 0/05رابطه مثبت وجود
دارد. بین مولفه های بهزیستی روانشناختی(پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، رشد
فردی، زندگی هدفمند و تسلط بر محیط) با نگرش به آسیبهای اجتماعی دانش آموزان در سطح
معنی داری بزرگتر از رابطه منفی وجود دارد. بنابراین نتیجه میگیریم که نقش عملکرد خانواده و
بهزیستی روانشناختی در نگرش به آسیبهای اجتماعی موثر می باشند و بهتر است سازمان آموزش و
پرورش راهکارهایی را در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی دانش آموزان در مدارس بکار گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
٢ مدرس مدعوي دانشگاه پيام نور نام نويسنده مسئول : سجاد علمرداني صومعه تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٦/٤ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٨/١٠ هدف پژوهش حاضر بررسي نقش عملکرد خانواده و بهزيستي روانشناختي در نگرش به آسيب هاي اجتماعي دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تبريز بوده است .
يافته هاي پژوهش نشان داد بين مؤلفه هاي عملکرد خانواده (حل مسأله ، روابط ، نقش ها، پاسخگويي اثربخش ، درگيري اثربخش ، کنترل رفتاري و کارکرد کلي) با نگرش به آسيب هاي اجتماعي دانش آموزان در سطح معني داري بزرگتر از ٠/٠٥ رابطه مثبت وجود دارد.
بين مؤلفه هاي بهزيستي روانشناختي (پذيرش خود، روابط مثبت با ديگران ، خودمختاري، رشد فردي، زندگي هدفمند و تسلط بر محيط ) با نگرش به آسيب هاي اجتماعي دانش آموزان در سطح معني داري بزرگتر از رابطه منفي وجود دارد.
Lewandowski, Palermo, Jennifer, Handley, Chambers 7 .
Farrelly, Corbova, Huang, Estrada, Prado 9 Hosseinbor, Bakhshani, Shakiba.
در اين پژوهش براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه آسيب هاي اجتماعي آقايي و تيموري تاش (١٣٨٩)، پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده (FAD) توسط اپشتاين ، بالدوين و بيشاب ١٥ (١٩٨٣) و مقياس بهزيستي روانشناختي ريف ١٦ (١٩٨٩) استفاده شد.
همچنين اين پژوهش يافته ديگري نيز داشت ، که بر اساس آن بين بهزيستي روانشناختي با نگرش به آسيب هاي اجتماعي در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تبريز رابطه غير مستقيم وجود دارد.
در اين پژوهش نقش عملکرد خانواده و بهزيستي روانشناختي بالاتر با کاهش نگرش به آسيب هاي اجتماعي همراه بوده است .