چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عواطف مثبت و منفی و انعطاف پذیری کنشی با تعلل ورزی و
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان تربت جام بود. روش پژوهش حاضر
از نوع طرح های همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم
شهرستان تربت جام در سال تحصیلی 99-98 بودند،که از این تعداد 100 دانش آموز به روش نمونه
گیری خوشه ای انتخاب شدند.ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه ارزیابی عاطفه ی
مثبت و منفی واتسون و تلگن( 1988 )، پرسشنامه انعطاف پذیری کنشی کانرودیویدسون ( 2003 ) و
پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم( 1989 )( بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از
ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد و فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفت و این
نتایج حاصل شد: بین عاطفه مثبت با تعلل ورزی تحصیلی رابطه منفی و معنادار و بین عاطفه منفی
با تعلل ورزی تحصیلی رابطه مثبت ومعنادار وجود داشت . نتایج دیگر حاکی از رابطه منفی و معنادار
بین انعطاف پذیری کنشی با تعلل ورزی تحصیلی بود.همچنین نتایج پژوهش نشان داد انعطاف پذیری
کنشی و عواطف منفی ؛ به ترتیب بیشترین قدرت پیش بینی کنندگی برای تعلل ورزی تحصیلی دانش
آموزان را دارند.
خلاصه ماشینی:
رابطه بين عواطف مثبت و منفي و انعطاف پذيري کنشي با تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان جابر سالار ١، زينب سالاري ٢، سمانه احسانپور٣ ١ کارشناس ارشد روانشناسي عمومي ، دانشگاه ازاد تربت جام ، ايران .
نام نويسنده مسئول : جابر سالار تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٤/١٦ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٦/٢٤ هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين عواطف مثبت و منفي و انعطاف پذيري کنشي با تعلل ورزي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان تربت جام بود.
همچنين نتايج پژوهش نشان داد انعطاف پذيري کنشي و عواطف منفي ؛ به ترتيب بيشترين قدرت پيش بيني کنندگي براي تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان را دارند.
با توجه به مطالب مطرح شده در اين پژوهش ، پژوهشگر به دنبال پاسخگويي به اين سؤال است که آيا بين عواطف مثبت و منفي و انعطاف پذيري کنشي با تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ روش جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان تربت جام که در سال تحصيلي ٩٨- ٩٧ مشغول به تحصيل هستند.
جدول ٢: نتايج حاصل از ضريب همبستگي پيرسون (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتايج حاصله از آزمون همبستگي پيرسون از جدول ٢ مي توان نتيجه گرفت که بين عواطف مثبت و انعطاف پذيري کنشي با تعلل ورزي تحصيلي دانش آموز ان در سطح ٠٠٥>P رابطه معنادار معکوس وجود دارد .
پس با توجه به مطالب مطرح شده مي توان گفت بين انعطاف پذيري کنشي با تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان معنادار منفي وجود دارد.