چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش های چندگانه و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان انجام
گردیده است. روش پژوهش کمی و از نوع همبستگی میباشد، جامعه آماری پژوهش دانش آموزان
دختر مقطع دوره اول متوسطه منطقه ۲۰ تهران_ شهر ری در سال تحصیلی ۹۸ - ۹۹ است که بدین
منظور ۳۵۱ نفر با استفاده از جدول مورگان با روش نمونه گیری تصادفی خوش های چند مرحله ای
به عنوان نمونه انتخاب شدند. متغیرهای پژوهش به وسیله پرسشنامه ی هوش های چندگانه گاردنر،
پیشرفت تحصیلی ساعتچی سنجیده شد، سپس به منظور تجزیه تحلیل دادهها از روش آماری ضریب
همبستگی پیرسون استفاده گردید. با توجه به نتایج بدست آمده نمره sig برابر ۰۰ / ۰ بود که کوچکتر
از سطح معناداری ۵ / ۰ میباشد ( ۵ / ۰ < p). لذا فرض صفر رد و فرض خلاف تایید شد، لذا به احتمال
۹۵ % رابطه معنادار است.
خلاصه ماشینی:
Howard Gardner ميباشد يا به بيان ديگر بررسي عملکرد برحسب هوش هاي چندگانه است ، در پژوهش حاضر به دنبال بررسي رابطه بين هوشه اي چندگانه گاردنر و پيشرفت تحصيلي هستيم که پژوهش حاضر تاکنون درمقطع اول متوسطه در مدارس منطقه ٢٠ تهران انجام گرفته نشده است پس با توجه به اين موضوع مي توان گفت که موضوع حاضر بديع و تازگي دارد(نگارنده ).
795 N 351 351 درجدول ٦، رابطه ايي که بين هوش منطقي، رياضي و پيشرفت تحصيلي افراد مورد پژوهش است پرداخته شده است که باتوجه به جدول و sig حاصل شده ٠,٧٩٥است از آن جا که کمتر از ٠٥/ ٠ميباشد رابطه بين دو متغيير موجود معناداراست .
513 N 351 351 درجدول ٧، رابطه ايي که بين هوش ديداري- فضايي و پيشرفت تحصيلي افراد مورد پژوهش است پرداخته شده است که باتوجه به جدول و sig حاصل شده ٠,٥١٣ است از آن جا که کمتر از ٠/٠٥ ميباشد رابطه بين دو متغيير موجود معناداراست .
002 N 350 350 درجدول ٨، رابطه ايي که بين هوش جنبشي- حرکتي و پيشرفت تحصيلي افراد مورد پژوهش است پرداخته شده است که باتوجه به جدول و حاصل شده ٠٠٢.
060 N 351 351 درجدول ٩، رابطه ايي که بين هوش ميان فردي و پيشرفت تحصيلي افراد مورد پژوهش است پرداخته شده است که باتوجه به جدول و sig حاصل شده ٠٦٠.
000 N 351 351 درجدول ١١، رابطه ايي که بين هوش موسيقيايي- آوايي و پيشرفت تحصيلي افراد مورد پژوهش است پرداخته شده است که باتوجه به جدول و sig حاصل شده ٠٠٠.