چکیده:
یسعی البحث الراهن لتقدیم نموذج لریاده الأعمال فی المشاغل الصغیره والمتوسطه للمؤسسات المعرفیه فی إیران. یعتمد هذا البحث علی الاتجاه الکیفی من نوع نظریه البیانات وأسلوب أخذ العینات الهادفه وقد تمّ جمع البیانات من بین 21 مدیراً وموظّفاً فی الأعمال والشرکات المعرفیه النشطه فی مجال المعدّات الطبیه. کما أنه تم تحلیل البیانات بالاعتماد علی أداه المقابله عبر ثلاث مراحل من نظام الکودات المستخدم فی اتجاه شتراوس وکوربین. وقد حدد البحث نتائج عشره مقولات رئیسه حول موضوع تنمیه مخرجات الأعمال المعرفیه الناجمه عن ریاده الأعمال الدولیه. خمسه من هذه المقولات عوامل تأسیسیه وتدخلیه وهی عباره عن مقوله الجانب الکلی، والجانب الجزئی، والسوق الخارجی، والسوق الداخلی، والظروف السیاسیه. إنّ طریقه الدخول إلی الأسواق الدولیه تؤثر علی تقدیم الخدمه للزبائن والمستخدمین، والبحث والتنمیه وکذلک علی نوع العلاقه بین المستخدمین. وبشکل عام یترک ذلک تأثیراً علی استراتیجیات السوق المتبعه من قبل الشرکات المعرفیه النشطه فی مجال ریاده الأعمال الدولیه. هذه النتائج تقدم رؤیً قیمه للمدراء والباحثین فی مجال کیفیه ریاده الأعمال الدولیه فی المشاغل المعرفیه.
پژوهش حاضر به دنبال ارايه مدل کارافرینی بین المللی در کسب وکارهای کوچک و متوسط دانش بنیان در ایران بوده است . مطالعه حاضر با اتخاذ رویکرد کیفی از نوع نظریه داده بنیاد، از طریق نمونه گیری هدفمند و گرداوری دادهها از بین 21 نفر از مدیران و کارکنان کسب و کارهای دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی صورت گرفته است . همچنین ، دادهها با استفاده از ابزار مصاحبه طی سه مرحله کدگذاری رایج در رویکرد اشتروس و کوربین مورد تحلیل قرار گرفته است . در ادامه ، ده مقوله اصلی در رابطه با توسعه خروجی های کسب و کار های دانش بنیان حاصل از کارافرینی بین المللی انها شناسایی گردید. 5 تا از این مقولات عوامل زمینه ای و مداخله گر می باشند، که شامل زمینه کلان، زمینه خرد، بازار خارجی ، بازار داخلی و شرایط سیاسی می باشد. سازه نحوه ورود به بازار بین المللی تحت تاثیر عوامل زمینه ای بر ارايه خدمات به مشتریان، تحقیق و توسعه و همچنین روابط مشتریان تاثیرگذار است که در مجموع دارای اثرات علی بر راهبردهای بازار اتخاذ شده توسط شرکت های کسب و کار دانش بنیان فعال در حوزه کارافرینی بین المللی می باشند. این نتایج بینش های ارزشمندی برای مدیران و محققین در خصوص نحوه کارافرینی بین المللی در کسب و کارهای دانش بنیان ایجاد می کند.
The purpose of this study is to model the international entrepreneurship in small and medium knowledge-based businesses in Iran. The present study is based on a qualitative approach of the Grounded theory type, and is done through purposeful sampling and data collection from 21 managers and employees of knowledge-based businesses active in the field of medical equipment. In addition, the data is analyzed using the interview tool in three stages of common coding (open, axial and selective coding) in the qualitative approach. The results identify ten main categories related to the development of knowledge-based business outputs resulting from their international entrepreneurship. Five of these categories are contextual and intervening factors, including macro-context, micro-context, foreign market, domestic market, and political context. The component of how to enter the international market influenced by the underlying factors on providing services to customers, research and development, as well as customer relations, which in general has causal effects on market strategies adopted by knowledge-based business companies active in international entrepreneurship. These results provide valuable insights for managers and researchers on how to do international entrepreneurship in knowledge-based businesses.