چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیرآموزش مدیریت استرس برکاهش استرس دانشجویان در دوران کرونا
بود. روش پژوهش کمی و از نوع شبه آزمایشی است. بدین منظور از بین از دانشجویان دانشگاه آزاد
اسلامی یادگار امام خمینی(ره) واحد شهر ری در نیمسال اول تحصیلی 98 - 99 نمونه ای به حجم
35 نفر ( 8 مرد و 26 دختر) با دامنه سنی 18 تا 55 سال در فضای مجازی با روش نمونه گیری غیرتصادفی
به صورت در دسترس انتخاب شد؛ آزمون راهکارهای مدیریت استرس کوبین و همکاران به عنوان آزمون
پژوهش استفاده شده سپس دادههای بدست آمده با روش آماری آزمون t همبسته مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده نمره sig برابر 000 / 0 گردید که کوچکتر از سطح معناداری
0.05 میباشد( P<0/5 ). لذا فرض صفر رد شد و این بدان معنا است که آموزش مدیریت استرس بر
کاهش استرس دانشجویان تاثیر مثبت و رابطه معنادار است
خلاصه ماشینی:
بدين منظور از بين از دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي يادگار امام خميني (ره ) واحد شهر ري در نيمسال اول تحصيلي ٩٨-٩٩ نمونه اي به حجم ٣٥نفر (٨ مرد و ٢٦دختر) با دامنه سني ١٨تا ٥٥ سال در فضاي مجازي با روش نمونه گيري غيرتصادفي به صورت در دسترس انتخاب شد؛ آزمون راه کارهاي مديريت استرس کوبين و همکاران به عنوان آزمون پژوهش استفاده شده سپس داده هاي بدست آمده با روش آماري آزمون t همبسته مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت .
خدابخشي کولايي، آناهيتا، فلسفينژاد، محمدرضا، مقدم ، فاطمه ، مجرب ، مرجان ( ١٣٩٧) در پژوهشي با عنوان اثربخشي آموزش مديريت استرس بر کيفيت زندگي و فرسودگي شغلي آتش نشانان شهر تهران نتايج نشان داد که برنامه آموزشي مديريت استرس ميتواند موجب افزايش کيفيت زندگي و کاهش فرسودگي شغلي آتش نشانان شود.
غلاميجم ، فاطمه ، خفتان ، پروانه ، اقليما، مصطفي، سپيد دم ، مريم السادات ( ١٣٩٤) در پژوهشي با عنوان تکنيک هاي مقابله با استرس و تاثير آن در ارتقا سلامت نتايح نشان داد که روش هاي بيوفيدبک ، تصويرسازي ذهني هدايت شده ، تنفس ديافراگمي، کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي، درمان شناختي-رفتاري، آرامسازي عضلاني پيشرونده از جمله برخي از موثرترين تکنيک ها در کاهش استرس به شمار ميآيند و در گروه هاي مختلف اثربخشي متفاوت دارند.
از اين رو با توجه به هدف از اين پژوهش به اين است که ببيند بين آموزش مديريت استرس برکاهش استرس دانشجويان تاثير دارد يا خير؟ 13 Deklava, Circenis, Millere 14 Nydegger 15 Varvogli, Darviri 16 Grossman 17 Elgar روش روش پژوهش شبه آزمايشي و از طرح آزمايشي پيش آزمون _ پس آزمون استفاده شد.