چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تفکر خلاق و مهارت حل مسئله با پرخاشگری در دانش آموزان دارای
اختلالات یادگیری بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش
همبستگی میباشد. برای رسیدن به این هدف جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دبستانی شهر گناباد که ١٤٠٠نفر میباشند، که از این تعداد براساس جدول مورگان و کرجسی ٣٠٠ نفر را به صورت تصادفی
ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه تفکر خلاق عابدی (١٣٦٣)، پرسشنامه مهارت حل مساله پارکر (١٩٨٧) و پرسشنامه پرخاشگری واحدی و همکاران (١٣٨٧) بر روی گروه نمونه اجرا شد.
برای تجزیه و تحلیل آماری در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت . در آمار توصیفی از
میانگین ، انحراف معیار، جداول و نمودارها استفاده شد و در آمار استنباطی از همبستگی پیرسون و
رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین پرخاشگری کل با تفکر خلاق و مهارت حل
مساله کل در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان
نتیجه گرفت که بین پرخاشگری با تفکر خلاق و مهارت حل مساله رابطه معناداری وجود دارد و مدل
معنادار خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که بين پرخاشگري کل با تفکر خلاق و مهارت حل مسأله کل در دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري رابطه منفي و معناداري وجود دارد.
رضايي کارگر و همکاران (١٣٩٧) در پژوهش خود نشان دادند که بين تفکر خلاق با پرخاشگري رابطه معناداري وجود دارد بدين معني که هرچه دانش آموزان از خلاقيت بيشتري در آموزش و يادگيري استفاده کنند باعث کاهش رفتارهاي پرخاشگرانه آنها خواهد شد همچنين اونق و همکاران (١٣٩٥) در پژوهش خود نشان دادند که وجود و تقويت تفکرخلاق در دانش آموزان عاملي مؤثر براي کاهش پرخاشگري آنها ميباشد.
به همين دليل اين پژوهش به بررسي اين فرضيه ميپردازد که بين تفکر خلاق و مهارت حل مسأله با پرخاشگري در دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري رابطه معناداري وجود دارد.
روش شناسي با توجه به اين که پژوهش حاضر در صدد سنجش رابطه بين تفکر خلاق و مهارت حل مسأله با پرخاشگري در دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري است ، روش پژوهش از نوع توصيفي - همبستگي بوده و از نوع تحقيقات کاربردي به حساب ميآيد.
) همان گونه که جدول ١ نشان ميدهد بين پرخاشگري کل با تفکر خلاق و مهارت حل مسأله کل در دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري رابطه منفي و معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين تفکر خلاق و مهارت حل مسأله با پرخاشگري در دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري بود.
نتايج نشان داد که بين پرخاشگري کل با تفکر خلاق و مهارت حل مسأله کل در دانش آموزان دبستاني رابطه منفي و معناداري وجود دارد.