چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تربیت شهروند حرفه ای در آموزش و پرورش بر اساس نظریه داده بنیاد انجام گرفت.
مواد و روش ها: الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبه کیفی صورت گرفته با روسای آموزش و پرورش و نخبگان علمی و روش نمونهگیری به دو صورت هدفمند و گلولهی برفی میباشد و درنهایت با مراجعه به خبرگان، 16 مصاحبه کیفی صورت گرفت و با استفاده از تکنیک گرندد تئوری به شناسایی شاخصهای تربیت شهروند حرفه ای در آموزش و پرورش استان خراسان رضوی پرداخته شد ضرورت هر یک از مولفه های مدل استخراج شده برای تربیت شهروند حرفه ای بررسی گردیده، پژوهش با روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافتهها بیانگر 6 کد اصلی استخراج و کدها در 14 کد فرعی گروهبندی شدهاند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان میدهد که تاثیرگذارترین کدهای هر معیار راهبردهی تربیت اجتماعی شهروندی، ارزیابی عملکرد عناصر آموزشی در نظام آموزش و پرورش، رعایت استانداردهای آموزشی بوده است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سه بعد دانشی، نگرشی و توانشی(مهارتی) مهم ترین ابعاد تربیت شهروندی هستند.
Purpose: The aim of this study was to design a professional citizen education model in education based on the data theory of the foundation.
Materials and Methods: The scientific model of this research is based on qualitative interviews with heads of education and scientific elites and the sampling method is both targeted and snowballs. Finally, referring to experts, 16 qualitative interviews were conducted and using grounded theory technique to identify the index. The training of professional citizens in education of Khorasan Razavi province was discussed. The necessity of each of the components of the extracted model for the training of professional citizens was investigated. The research was analyzed by coding method in three stages: open, axial and selective. Findings represent 6 main extraction codes and the codes are grouped in 14 sub-codes.
Findings: The results show that the most effective codes of each measure of citizenship social education strategy, evaluation of the performance of educational elements in the education system, have been the observance of educational standards.
Conclusion: The results of the present study showed that the three dimensions of knowledge, attitude and ability (skill) are the most important dimensions of citizenship education