چکیده:
هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار زیست محیطی در میان معلمان مقطع متوسطه شهر گرگان بود.
مواد و روش ها: روش این پژوهش در حالت کلی از نظر هدف کاربردی، از نظر میزان کنترل متغیرها میدانی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی از نوع زمینهیابی است و از سوی دیگر پژوهش حاضر را میتوان نوعی پژوهش اکتشافی تلقی کرد. در بخش کمی پژوهش، جهت ارائه مدل رفتار زیست محیطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و سپس ارائه مدل ساختاری و برای بررسی دیدگاه افراد پیرامون وضعیت ابعاد مختلف رفتار زیست محیطی از آزمون t تکنمونه استفاده شده است.
یافته ها: در بخش کیفی پژوهش بر اساس فرآیند کدگذاری باز و محوری داده های حاصل از مصاحبه های عمیق و اکتشافی، کدهای مفهومی استخراج شد، تعداد 7 طبقه (مقوله اصلی) بدست آمد که مقوله های اصلی مدل تحقیق عبارتند از: مدیریت و رهبری، تدوین خطمشی و استراتژی، رسالت های آموزشی، آگاهی زیست محیطی، رفتار زیستمحیطی، مسئولیتپذیری اجتماعی و جهتگیری یادگیری سازمانی. در بخش کمی پژوهش، جهت ارائه مدل رفتار زیست محیطی، مبادرت به انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و سپس ارائه مدل ساختاری پژوهش پرداخته شد. در مرحله کمی پژوهش، مدل نهایی پژوهش، با موضوع مدل رفتار زیست محیطی در میان معلمان مقطع متوسطه شهر گرگان ارائه شد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد کلیه بارهای عاملی از لحاظ آماری معنی دار بودند و نتایج بررسی دیدگاه افراد پیرامون وضعیت ابعاد رفتار زیست محیطی با آزمون t تکنمونه نشان داد تمام متغیر ها در میان معلمان مقطع متوسطه شهر گرگان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
Purpose: The aim of this study was to design an environmental behavior model among high school teachers in Gorgan.
Materials and Methods: In general, the method of this research is descriptive in terms of applied purpose, in terms of controlling field variables and in terms of data collection. On the other hand, the present study can be considered as a kind of exploratory research. In the quantitative part of the research, in order to present the model of environmental behavior, exploratory and confirmatory factor analysis and then to present the structural model and to examine people's views about the situation of different dimensions of environmental behavior, the sample t-test has been used.
Findings: In the qualitative part of the research, based on the open and pivotal coding process of data obtained from in-depth and exploratory interviews, conceptual codes were extracted, 7 categories (main categories) were obtained, the main categories of the research model are: management and leadership, Development of policy and strategy, educational missions, environmental awareness, environmental behavior, social responsibility and organizational learning orientation. In the quantitative part of the research, in order to present the model of environmental behavior, exploratory and confirmatory factor analysis was performed and then the structural model of the research was presented. In the quantitative stage of the research, the final model of the research was presented with the subject of environmental behavior model among high school teachers in Gorgan.
Conclusion: The results showed that all factor loads were statistically significant and the results of the study of people's views on the status of dimensions of environmental behavior with one-sample t-test showed that all variables are in good condition among high school teachers in Gorgan.