چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل کیفی رئالیسم اسلامی با رویکرد انسانشناسی انجام گرفته است.
مواد و روشها: این پژوهش از نظر هدف، بنیادی-کاربردی؛ از نظر نوع داده، کیفی از نوع تحلیل محتوی است که جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه در حوزه تعلیم و تربیت بودند که با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند و کفایت دادهها و اصل اشباع در مجموع با 20 نفر مصاحبه شد. برای گردآوری دادهها، از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. دادهها در 3 مرحله کدگذاری باز و محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج حاصل از یافتههای این پژوهش نشان داد که رئالیسم اسلامی با رویکرد انسانشناسی شامل 6 بعد (روح و نفس، فطرت، عقل، اراده و اختیار، دو بعدی بودن روح و انسان، اجتماعی بودن) و هجده مؤلفه اصلی (حقیقتجویی، حس زیبایی، حس نیکی، فطرت اولیه و ثانویه، فطرت ادراکی، فطرت گرایش، تمییز در اندیشه، منش، کنش، شناخت، میل و گرایش به شناخت، قدرت شناخت، بعد مادی، بعد معنوی، بعد فطری، مشارکت اجتماعی، انفاق، همدلی و نوعدوستی) میباشد و در نهایت مدل رئالیسم اسلامی با رویکرد انسانشناسی ارائه شد.
نتیجهگیری: رئالیسم اسلامی بر همه جنبههای تعلیم و تربیت تأثیر دارد. در این مکتب، جهانبینی یا حکمت نظری رئالیسم اسلامی، اساس مسائل تربیتی در این دیدگاه است و اساس و پایه این جهانبینی، توحید است. این ارتباط یک ارتباط منطقی است که میتواند بر انسجام و هماهنگی نظام تربیتی آن تأثیر بهسزایی داشته، آن را بهعنوان یک نظام خاص تعلیم تربیت مطرح کند.
Purpose: The present study aims to provide a qualitative model of Islamic realism with an anthropological approach.
Materials and Methods: Research method in terms of purpose, basic-applied; According to the type of data, it is a qualitative content analysis that the statistical population of the study included university professors in the field of education who were interviewed with a total of 20 people using purposive non-random sampling method and data adequacy and saturation principle. Semi-structured interviews were used to collect data. Data were analyzed in three stages of open and axial and selective coding.
Findings: The results of this study showed that Islamic realism with an anthropological approach includes six dimensions (soul and spirit, nature, intellect, will and authority, two-dimensionality of soul and man, being social) and eighteen main components (truth-seeking, sense Beauty, sense of goodness, primary and secondary nature, perceptual nature, nature of tendency, distinction in thought, character, action, cognition, desire and tendency to cognition, power of cognition, material dimension, spiritual dimension, innate dimension, social participation, charity, empathy And altruism) and finally the model of Islamic realism with an anthropological approach was presented.
Conclusion: Islamic realism affects all aspects of education. In this school, the worldview or theoretical wisdom of Islamic realism is the basis of educational issues in this view and the basis of this worldview is monotheism. This relationship is a logical relationship that can have a great impact on the coherence and coordination of its educational system, to present it as a special system of education.