چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به پیشبینی توانمندی هیجانی اجتماعی کودک براساس فاکتورهای فراهیجان منفی مادران با نقش میانجی امنیت دلبستگی کودک پرداخته است. مواد و روش ها: نوع تحقیق همبستگی -نظری با روش پیشبینی بوده و از بعد روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل دانش آموزان دختر (دوره دبستان) به علاوه والدین آنها در مدارس ابتدایی شهر تهران بودهاند که تعداد 250 نفر به طور نمونهگیری هدفمند و شیوه مشارکت به صورت داوطلبانه که از انواع روشهای غیرتصادفی است گروه نمونه مورد مطالعه انتخاب گردید و با استفاده از فرمول 1 به 20 کلاین (2016) انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای زو و جی (۲۰۱۲) برای توانمندیهای هیجانی اجتماعی، پرسشنامه میتمنسگروبر و همکاران (2009) برای متغیر فراهیجان و در نهایت پرسشنامه کرنز و همکاران (1996) برای امنیت دلبستگی بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و اموس انجام شده است. یافتهها: بررسی نتایج نشان داد که خشم بر امنیت دلبستگی تاثیرگذار است. خشم بر توانمندی هیجانی اجتماعی و امنیت دلبستگی تاثیرگذار میباشد. شرم بر توانمندی هیجانی اجتماعی و امنیت دلبستگی تاثیرگذار است. کنترل خشونت بر امنیت دلبستگی تاثیرگذار نمیباشد. کنترل خشونت بر توانمندی هیجانی اجتماعی تاثیرگذار است. فرونشانی بر امنیت دلبستگی تاثیرگذار است. فرونشانی بر توانمندی هیجانی اجتماعی تاثیرگذار نمیباشد. امنیت دلبستگی بر توانمندی هیجانی اجتماعی تاثیرگذار است. مولفههای خشم، شرم و فرونشانی به صورت غیرمستقیم دارای تاثیرگذاری بر متغیر توانمندی هیجانی اجتماعی میباشد. کنترل خشونت به صورت غیرمستقیم دارای تاثیرگذاری معناداری بر متغیر توانمندی هیجانی اجتماعی نمیباشد. نتیجهگیری: فاکتورهای منفی فراهیجان مادرانه از طریق امنیت دلبستگی کودک بر توانمندی هیجانی اجتماعی کودک موثر بودهاند و شدیدترین تاثیرگذاری مربوط به رابطه امنیت دلبستگی بر توانمندی هیجانی اجتماعی بوده است.
Purpose: The present study predicts the child's emotional social competence based on mothers' negative meta-emotional factors with the mediating role of child's attachment security.
Methods and Materials: The type of research is correlation-theoretical with predictive method and in terms of method, it is descriptive-survey. The statistical population of the present study included female students (elementary school) in addition to their parents in primary schools in Tehran. Using Formula 1 to 20 Klein (2016) have been selected. The research instruments included Zhou & Ee (2012) questionnaires for emotional social competence, Mitmansgruber et al. (2009) for meta-emotional factors and finally Kerns et al. (1996) questionnaire for attachment security. Data analysis was performed using SPSS and Amos software.
Findings: The results showed that anger affects attachment security. Anger affects emotional social competence and attachment security. Shame affects emotional social competence and attachment security. Violence control does not affect attachment security. Controlling violence affects emotional social competence. Suppression does not affect social emotional social competence Attachment security affects emotional social competence. The components of anger, shame, and depression indirectly affect the variable of emotional social competence. Violence control does not indirectly have a significant effect on the emotional social competence variable.
Conclusion: The mothers' negative meta-emotional factors have been effective on the child's emotional social competence through the attachment security of the child and the strongest effect has been related to the relationship between attachment security and child's emotional social competence.