چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفههای کارآفرینی دانشگاهها با تاکید بر نقش جلب و جذب حمایتهای مالی بود.
مواد و روشها: روش پژوهش از نوع هدف، کاربردی و از نوع جمع آوری دادهها کیفی- تحلیل محتوا بود. جامعه آماری گروه خبرگان شامل اساتید متخصص و مجرب حوزه مدیریت، مدیران و کارشناسان با تجربه دانشگاه و مدیران باتجربه بانکهای دولتی و خصوصی بود. نمونه انتخابی خبرگان در این پژوهش به صورت نمونهگیری غیراحتمالی و ترکیبی از روشهای هدفدار و قضاوتی برگزیده شدند. بر این اساس 20 نفر از اساتید، مدیران و کارشناسان دانشگاهها و مدیران بانکی به عنوان اعضای گروه خبرگان، برگزیده شدند. نوع مصاحبهای که محقق استفاده نمود، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. جهت تحلیل مصاحبههای گردآوری شده از نرم افزار NVivo (نسخه 10) استفاده شد.
یافتهها: کدهای محوری و کدهای باز استخراج شده از مصاحبهها در قالب 8 کد انتخابی دسته بندی شدند. بر این اساس در نهایت 8 کد انتخابی، 30 کد محوری و 99 کد باز نهایی شدند. این عوامل استخراج شده در قالب پرسشنامه کمی تدوین و پس از بررسی پایایی آن در بین اعضای نمونه مورد بررسی توزیع گردید.
نتیجهگیری: میتوان بر اساس یافتههای پژوهش بیان داشت ابعاد توسعه قابلیتهای کارآفرینی دانشگاهها با تاکید بر نقش جلب و جذب حمایتهای مالی شامل بعد ساختاری، بعد رفتاری، بعد عوامل رسمی، بعد عوامل غیررسمی، بعد عوامل توسعهای، بعد عوامل بیرونی، بعد عوامل درونی و بعد حمایتهای مالی است
Purpose: The purpose of this study was to identify the dimensions and components of entrepreneurship in universities with emphasis on the role of attracting financial support.
Materials and Methods: The research method was objective, developmental-applied and qualitative data collection. The statistical population of the group of experts included experienced professors in the field of management, experienced university managers and experts, and experienced managers of public and private banks. The sample of experts selected in this study was selected as non-probabilistic sampling and a combination of purposeful and judgmental methods. Based on this, 20 professors, managers and experts of universities and banking managers were selected as members of the group of experts. The type of interview that the researcher used was semi-structured interviews. NVivo software (version 10) was used to analyze the collected interviews.
Findings: Core codes and open codes extracted from the interviews were classified into 8 selected codes. Based on this, 8 selected codes, 30 pivot codes and 99 open codes were finalized. These extracted factors were compiled in the form of a quantitative questionnaire and after evaluating its reliability were distributed among the members of the sample.
Conclusion: Based on the research findings, it can be stated that the dimensions of entrepreneurship capabilities development of universities with emphasis on the role of attracting and attracting financial support, including structural dimension, behavioral dimension, formal factors dimension, informal factors dimension, developmental factors dimension, external factors dimension , Is the dimension of internal factors and the dimension of financial support.