چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش واکاوی و شناسایی چالشهای اقتصادی- اجتماعی خصوصی سازی آموزش و پرورش در سطح کلان است.
مواد و روشها: روش انجام این پژوهش ترکیبی (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12، برای شناسایی ابعاد و مولفهها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه جامعه شناسی آموزش و پرورش هستند که بعد از انجام 11 مصاحبه با خبرگان امر جامعه شناسی آموزش و پرورش اشباع نظری صورت گرفت. روایی از طریق 4 خبره و توسط دو همکار در اموزش و پرورش و پایایی از فرمول کوپای (633/0) بدست آمد.
یافتهها: یافتهها نشان داد چالشهای اقتصادی با 12 شاخص و چالشهای اجتماعی با 35 شاخص مورد شناسایی قرار گرفتند. شاخصهای بدست امده در مجموع به 6 بعد (مشوق، بازدارنده، ضعف، قوت، پیامد و سازوکار اجرایی) تقسیم شدند. سرانجام برای تعیین میزان تاثیر عوامل کلان اقتصادی و کلان اجتماعی بر خصوصی سازی از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد عوامل اجتماعی با ضریب 0. 793 بیشترین تاثیر را بر خصوصی سازی آموزش و پرورش در ایران دارد.
Purpose: The aim of this study was to investigate the effectiveness of the use of reality therapy based on the theory of choice combined with forgiveness, therapy to reduce social anomalies in school in students with disabilities, learning elementary school in Saravan.
Materials and Methods: The research method was a variety of quasi-experimental designs in two groups, with pre-test-post-test with a control group. The statistical population was 140 students with learning disabilities referred to Saravan Education Learning Disability Center. The study sample consisted of 30 people who were randomly divided into two groups of 15 experimental and control. Reality therapy training based on the theory of choice combined with therapeutic forgiveness was performed on the experimental group in 9 and 12 sessions of 45 to 60 minutes and after the post-test sessions. The Social Harm Attitude Questionnaire was used to collect information. Data analysis was performed by analysis of covariance.
Findings: The results showed that the application of reality therapy based on the theory of choice combined with forgiveness-therapy reduces social anomaly and its dimensions (theft, aggression, drugs, sexual issues and suicide) in student’s schools.
Conclusion: The application of reality therapy based on the theory of choice combined with therapeutic forgiveness is an effective method in reducing social anomalies in school for students with disabilities or learning elementary school