چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس خودپنداره با میانجیگری توجه در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری بود.
مواد و روش ها: روش پروهش از نوع تحقیقات بنیادی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها وتحلیل آنها به روش توصیفی واز نوع طرحهای همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه بروهش کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در مقطع اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 بودند. نمونه بروهش شامل نیز شامل 300 نفر از این دانش آموزان بود. روش نمونه گیری دراین پروهش در مرحله اول به صورت خوشه ای چند مرحله ای و در مرحله دوم به صورت هدفمند بود. ابزار پروهش شامل برسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران (2011)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981)، مقیاس خودپنداره راجرز (1957) و آزمون توجه نجاتی (1394) بود.
یافته ها: یافته ها نشان داد خودپنداره بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری اثر مستقیم دارد. همچنین فرضیه مطرح شده در ارتباط با وجود اثرغیرمستقیم خودپنداره ادراک شده بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری به واسطه توجه با 95 درصد اطمینان مورد تایید بود (p
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که بین خودپنداره با انگیزش تحصیلی رابطهی مثبت معنیدار به صورت مستقیم و با میانجی گری توجه وجود داشت.
Purpose: The aim of this study was to predict academic motivation based on self-concept with mediation of attention in students with learning disabilities.
Materials and Methods: The study method was basic research and in terms of data collection and analysis method was descriptive and the type of correlation schemes and structural equation modeling. The population of all students with learning disabilities in the first grade of high school in Tehran in the academic year of 1998-99. The sample included 300 of these students. The sampling method in this study was multi-stage cluster in the first stage and purposeful in the second stage. The study tools included the Colorado Wilcott et al.'s Learning Disabilities Handbook (2011), the Harter Academic Motivation Questionnaire (1981), the Rogers Self-Concept Scale (1957), and the Rescue Attention Test (2015).
Findings: The results showed that self-concept has a direct effect on academic motivation of students with learning disabilities. Also, the hypothesis related to the existence of indirect effect of perceived self-concept on academic motivation of students with learning disabilities due to attention with 95% confidence was confirmed (p
Conclusion: The results showed that there was a significant positive relationship between self-concept and academic motivation directly and through attention mediation.