چکیده:
هدف: هدف این پژوهش واکاوی مؤلفه های واقعیت مجازی از نقطه نظرشایستگی های مجازی بوده است.
مواد و روش ها: روش این پژوهش به شیوه کیفی، از نوع تحلیل محتوا و با استفاده از نظام مقولهبندی قیاسی انتخاب گردیده است. پژوهش حاضر به عنوان یک مدل طراحی برنامه واقعیت مجازی ، از نقطه نظرشایستگی های مجازی برای تمام برنامه ریزان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت وابعاد مختلف کشور این امکان را فراهم می کند که با یک زاویه دید جدید، اقدام به بازنگری جدی در شایستگی افراد کشور در تمام دوره ها و از همه مهمتر دوره های آموزشی مجازی داشته باشند.
یافته ها: با توجه به یافته ها شایستگی مجازی به سه مولفه دانش، نگرش و عملکرد تقسیم بندی شد. در مولفه دانش (تحلیل شایستگی های فنی مهندسی واقعیت مجازی، نظام سه بعدی شبیه سازی شده،تاکید بر یادگیری اکتشافی، یادگیری بر پایه الکترونیک، یادگیری تعاملی، پتانسیل رشد وجهش علمی،یادگیری نامحدود،حول نوین در دانش پتانسیل عملی،یادگیری نظام مند)بوده ودر مؤلفه نگرش (ر خلق معنای شخصی،توسعه عدالت آموزشی،افزایش عتماد به نفس وموفقیت،نگرش آرمانی ارتقا حس شایستگی، فنی وسعت وپراکند گی نگرش مثبت و قوی) تاکید داشته ودرمؤلفه عملکرد(تسهیل شناخت موقعیت،آموزش از راه دور،تعامل ارتباطی،آموزش بر پایه کامپیوتر،طراحی مدل های غنی شده،کاربرد ابزار خاص، خلق دنیای مصنوعی، عملکرد خلاقانه ) خوشه بندی شد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد شایستگی مجازی دارای سه مولفه دانش، نگرش و عملکرد بود.
Purpose: The purpose of this study was to analyze the components of virtual reality from the point of view of virtual competencies.
Materials and Methods: The method of this research has been selected as a qualitative method, from the type of content analysis, using the deductive categorization system. The present study, as a virtual reality program design model, from the point of view of virtual competencies for all planners and those involved in education and different dimensions of the country, provides the possibility to seriously review the competencies of the people of the country with a new perspective. Have virtual training courses in all courses and most importantly.
Findings: According to the findings, virtual competence was divided into three components: knowledge, attitude and performance. In the component of knowledge (analysis of technical competencies of virtual reality engineering, simulated three-dimensional system, emphasis on exploratory learning, e-learning, interactive learning, potential for scientific and scientific development, unlimited learning, new knowledge in practical potential, systematic learning) And emphasizes the component of attitude (creating personal meaning, developing educational justice, increasing self-confidence and success, the ideal attitude of promoting a sense of competence, technical breadth and dispersion of positive and strong attitude) and in the component of performance (facilitating position recognition, distance education, Communication interaction, computer-based training, design of enriched models, application of special tools, creation of artificial world, creative performance) were clustered.
Conclusion: The results showed that virtual competence had three components of knowledge, attitude and performance.