چکیده:
شهید مطهری بی تردید، چهره تابانی در تاریخ فرهنگ و معارف اسلامی تلقی میگردد. سیر معارف اسلامی در قرن حاضر با فرود و فراز های زیادی همراه بوده است. تغییرات اصلاحی در فرهنگ و معارف اسلامی و رشد روز افزون آموزش های دینی، بهره ارزشمند مقابله فرهنگ غرب با فرهنگ اسلامی است. در این جهاد، افراد شاخصی همچون شهید مطهری به دستاورد های پر افتخاری دست یافتهاند. تاریخ مملو از آثار پرفایده تقابل فرهنگ و عقیده است، چنان که میتوان دقیقترین و بزرگترین آثار در زمینه تعلیم و تربیت دینی، از راه اختلافهای فرهنگ دینی در برابر مهاجمان به این فرهنگ به دست آمده است. از آن جهت که عصر حاضر از نظر اعقتادی، عصر اضطراب و دو دلی و بحران است، مقتضیات عصر و زمان، یک سلسله تردیدها و سوالها به وجود آورده و سوالات کهنه و فراموش شده را نیز از نو مطرح ساخته است. آیا باید از این شک و تردیدها و پرس و جوها متاسف و ناراحت بود؟ استاد شهید مطهری، در گفتارهایی به شاخصههای تربیت فردی از دیدگاه اسلام پرداختهاند، این مقاله به روش توصیفی تحلیلی و کتابخانهای در مقام جواب به این پرسش است که: شاخصههای تربیتی تربیت فردی از منظر شهید مطهری چیست؟ ایشان شاخصههایی از قبیل: 1. اصل تأکید به تربیت دوره کودکی 2. اصل هدایتخواهی 3. اصل جذب و دفع 4. اصل پیوند تربیت با معنویت.
Martyr Motahhari is undoubtedly considered a shining figure in the history of Islamic culture and education. The course of Islamic knowledge in the present century has been accompanied by many ups and downs. Corrective changes in Islamic culture and education and the increasing growth of religious education are valuable benefits of confronting Western culture with Islamic culture. In this jihad, prominent people such as Shahid Motahari have achieved honorable achievements. History is full of useful works of confrontation between culture and belief, as the most accurate and largest works in the field of religious education can be obtained through the differences of religious culture against the invaders of this culture.
Since the present age is an age of anxiety, hesitation and crisis in terms of belief, the requirements of the age and time have created a series of doubts and questions, and it has also raised the old and forgotten questions again. Should we be saddened by these doubts and inquiries? Professor Shahid Motahhari, in his speeches, has dealt with the characteristics of individual education from the perspective of Islam. He has characteristics such as: 1. The principle of emphasizing childhood education 2. The principle of seeking guidance 3. The principle of absorption and repulsion 4. The principle of linking education with spirituality.