چکیده:
اغلب ما می اندیشیم که دارای حقوق وسیعی هستیم. اما چه چیزی حقوق ما را محدود می سازد و چه چیزی باعث می شود تا بتوانیم به حداکثر حقوق ممکن با ضمانت های اجرایی لازم دست پیدا کنیم؟ حقوق ما از چه نشات می گیرد؟ تا چه اندازه این حقوق ناشی از ذات انسانی ما و تا چه اندازه ناشی از زیست اجتماعی ما است؟ آیا علایق و خواست های فردی بر علایق و خواست های جمعی اولویت دارند یا بر عکس خواست ها و علایق جمعی بر علایق فردی دارای اولویت هستند؟ حقوق شهروندی به عنوان یک از دریافت های معرفتی و عملی جامعه انسانی مانند بسیاری دیگر از معارف و سبک زندگی انسان دارای زمینه ها و عللی است که عملا دلیل وجودی آن را توضیح می دهد. دلایلی که باعث می شوند تا بدانیم یک مولفه هم چون حقوق شهروندی چرا پدیدار می شود و شکل می گیرد. زمینه هایی که به ما کمک می کنند تا نسبت به ماهیت و چیستی و چرایی چنین مولفه هایی آگاهی بیشتری پیدا کنیم و بتوانیم برای دوام و بقای آن چاره اندیشی کنیم. به این معنا اگر دوام زمینه ها را باعث دوام موضوع بدانیم، رد این صورت برای بقا و دوام حقوق شهروندی کافی است تا به تقویت زمینه های شکل گیری موضوع بپردازیم تا اطمینان حاصل کنیم که موضوع مورد نظر از دوام و بقا و تعالی برخوردار خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
وضع طبیعی فقدان حق یا حق مطلق بر همه چیز انسان در وضع طبیعی به چه می اندیشد؟ آرمان ها و آرزوهای خود را چگونه متحقق می کند؟ چه چیزی او را از تجاوز به حق دیگری باز می دارد؟ زندگي انسان در وضع طبيعي چگونه است؟ انـسان در وضـع طبيعـي از چـه حقـوقي برخوردار است؟ کدام قوانین از حقوق انسان حمایت می کنند؟ کدام دستگاه اجرایی و نظارتی بر دست یابی انسان به حقوقش نظارت دارند و دست یابی به حق را تضمین می کنند؟ دیگران تا چه اندازه حقوق وی را به رسمیت می شناسند؟ آیا انسان در وضع طبیعی فاقد حق است یا حقی مطلق بر همه چیز دارد؟ این مرز چگونه ترسیم می شود؟ آيا تغيير وضع زندگي انسان يك عمل ارادي است؟آيا تغيير وضع زندگي انسان يك ضرورت است؟چگونه انسان پي مي برد كه بايد وضعيت زندگي خـود را تغييـر دهد؟چه انگيزه هايي انسان ها را به تغيير وضعيت زندگي وادار مي كنند؟ زندگي انسان در وضع مدني دستخوش چه تغييراتي مي شـود؟ آيا وضـع مـدني همـراه بـا تـشكيل جامعـه جديدي است؟ چه تغييري در جامعه در فرايند تغيير از وضع طبيعي به وضع مـدني پديـد آمد؟چه تحولي در شخصيت انسان در فرايند تغيير از وضع طبيعي بـه وضـع مـدني پديـد آمد؟ آيا وضع مدني سعادت و خوشبختي انسان را تضمين مي كند؟ اندیشۀ مبتنی کردن اقتدار فرمانروا بر یک قرار اجتماعی، ریشه ای قدیمی دارد.