چکیده:
ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺷﻬﺮی ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎی داﻧﺶ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت و ﯾﮑﯽ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺳﺎزﻧﺪه ﻣﻨﻈﺮ ﺷﻬﺮی در ﺳﮑﻮﻧﺘﮕﺎهﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽرود ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺨﺶ ﺟﺪاﯾﯽ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ از ﮐﺎﻟﺒﺪ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻤﯽ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺗﺠﺎری در ﺷﻬﺮ ﻫﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﺻﺤﯿﺢ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺼﺮی در اﯾﺠﺎد ﻫﻮﯾﺖ ﺑﺼﺮی و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺧﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﻧﻘﺶ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی دارﻧﺪ. ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺷﻬﺮی ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻤﻮدی ﻓﻌﺎل و ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار در ﻣﻨﻈﺮ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﯾﮏ ﺷﻬﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی آﺳﺎﯾﺶ ﺑﺼﺮی و ﺗﺤﻠﯿﻞ آن در ﻣﺤﺪوده ﺑﻠﻮار ﻫﺎﺷﻤﯿﻪ ﻣﺸﻬﺪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از آن در ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﻨﻈﺮ آن ﻣﺤﺪوده ﺑﻮده اﺳﺖ. دراﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﺟﺎﻣﻌﻪ 384 ﻧﻔﺮی و ﻧﺮم اﻓﺰار spss اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﻣﻮﺟﻮد در ﻣﺤﻮر ﻫﺎﺷﻤﯿﻪ ﺟﻤﻊ آوری و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﺎی ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و آزﻣﻮن t ﺗﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪای و ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و آﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻮرد ﭘﮋوﻫﺸﯽ، اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺎﺻﻞ ﭘﺮدازش ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺼﺮی و رﻧﮓ در ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺷﻬﺮی ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﺑﺴﺰاﯾﯽ در اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﻨﺎﻇﺮ ﺷﻬﺮی و آراﻣﺶ روان ﺷﻬﺮوﻧﺪان داﺷﺘﻪ و ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آن ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ آﺷﻔﺘﮕﯽ، ﻧﺎﻫﻤﮕﻮﻧﯽ و اﻏﺘﺸﺎﺷﺎت ﺑﺼﺮی ﻣﺤﯿﻂ ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﺗﺸﻮﯾﻖ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﺑﺎ زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎی رﻧﮓ و ﺟﻨﺲ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﯾﮑﺴﺎن در ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت و رﻋﺎﯾﺖ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد و ﺣﺬف ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻏﯿﺮﻣﺠﺎز ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎی راﻫﺒﺮدی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ اراﺋﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
کیفیات هایی که طبیعتشان در ادراکمان آشکار گردیده است جان کمپبل - پی ام اس هکر بر اساس اندیشه طبیعی - رنگ ها کیفیت های ناشناخته اشیاءاند که به شیوه های مشخص برای ما ظاهر می گردند: توماس رید- فرانگ جکسون- دیوید لویس- براین مکلاگلین بر اساس اندیشه طبیعی- رنگها ویژگیه ای متحرک هستند- نیروهایی اند که به شیوه های مقتضی ظاهر می گردند مایکل دامت- گارت ایوانس 3 -پیشینه تحقیق پیشینه پژوهش و منابع موجود درباره بررسی نقش رنگ تبلیغات شهری در رسیدن به آرامش و سلامت روان و روحیه شهروندان به صورت زیر می باشد: جدول 7- پیشینه تحقیق (ماخذ: نگارندگان) محقق, سال , موضوع تحقیق, روش تحقیق, نتایج بدست آمده مهسا ضمیری آزاده شریفی نوغابی, 1399, تحلیل نقش عناصر بصری تابلوهای تبلیغاتی در منظر خیابان مدرس مشهد, روش تحلیلی و بررسی قوانین و آیین نامه های موجود, شناخت مولفه های آسایش بصری و تحلیل آن در محدوده خ مدرس بمنظور بهره گیری از آن در جهت ارتقا کیفیت منظر آن مرجان نادری گرزالدینی اطلس اردیبهشتی, 1398, نقش تبلیغات محیطی در آلودگی های بصری فضاهای شهری, توصیفی- تحلیلی, آلودگی بصری در محدوده مورد مطالعه ناشی از جایگزینی نامناسب تابلوهای تبلیغاتی، تداخل و اختلاط تابلوها، ناهماهنگی در چیدمان و نحوه قرارگیری آنها، تراکم تابلوها، عدم رعایت حریم نصب تابلو و عدم تناسب تابلوها با محیط اطراف مصطفی اسداللهی, 1396, بررسی تاثیررنگ در گرافیک محیطی, توصیفی-تحلیلی, گرافیک در ابعاد بزرگ پوسترهاوبیلبوردهای سطح شهر دیوارهایی که از حالت بی جان به حالت زنده تبدیل شده چراکه مقابل چشمان افراد بسیاری قراردارد.