چکیده:
عطار تجربۀ والای عشق، خودیابی، خودشناسی و معرفت الهی را در کتابهای خود در اختیار همگان قرار داده است. او راه رسیدن به کمال را عبور از وادی طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا میداند، او با خودشناسی و نشان دادن وجوه مختلف آدمی، کمال انسانی و رسیدن به سرچشمۀ عشق را برای انسانها تضمین میکند. مزلو با تعیین سطوحی برای نیازهای آدمی در تلاش است تا انسان خود شکوفا را معرفی نماید. عطار میکوشد تا جام وجود را از میصافی لبریز کند و از جامعۀ خود نیز غافل نمیماند، با توجه به بیان خواستهای آدمی از زبان پرندگان در منطقالطیر و شاهزادگان الهی نامه، بررسی تحلیلی - تطبیقی نظریۀ نیازهای مزلو و دو کتاب الهینامه و منطقالطیر پردهای دیگر از علم و شخصیت عطار و را برای ما بازگو خواهد کرد. عطار پس از تجربههای خود و رسیدن به من برتر، جامعۀ خود را نیز آگاهانه به رشد هرچه بیشتر و همه جانبهتر فرا میخواند، مزلو نیز با مطالعه بر روی اشخاص موفق در پی یافتن مفهوم کمی برای انسان کامل است. اشعار عطار، نمودار عملی و نظری او در رشد نیازها است.
Attar has shown everyone the experience of love, self-discovery, self-knowledge and divine knowledge in his books. He knows the path to perfection by passing through asking stage, love, knowledge, independence, monotheism, astonishment, poverty, and mortality. He guarantees perfection and reaching the source of love for human beings by self-knowledge and showing the different dimensions of human. Maslow is trying to introduce self-actual human by defining levels for human needs. Attar tries to fill the cup of existence with pure wine and doesnchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))t neglect his own society. According to the expression of humanchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s demands for the language of birds in Manteq ul-tayr and princes in Elahinameh, the comparative-analytical investigation of Maslowchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s the need theory and two books of Elahinameh and Manteq ul-tayr will tell us more about Attarchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s science and personality. Attar, after his experiences and Achieving perfection, lead his community to grow in all dimensions, consciously. By studying successful people, Maslow is also looking for a quantitative concept for the perfect human. Attarchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s poems are his practical and theoretical diagram of growing needs.
خلاصه ماشینی:
استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي، واحد نيشابور، دانشگاه آزاد اسلامي، نيشابور، ايران دريافت : ١٣٩٩/١٢/٧ 1 پذيرش : ١٤٠٠/٥/٣١ چکيده عطار تجربۀ والاي عشق ، خوديابي، خودشناسي و معرفت الهي را در کتاب هاي خود دراختيار همگان قرار داده است .
با توجه به بيان خواست - هاي آدمي از زبان پرندگان در منطق الطير و شاه زادگان الهينامه ، بررسي تحليلي ـ تطبيقي نظريۀ نيازهاي مزلو و دو کتاب الهينامه و منطق الطير پرده اي ديگر از علم و شخصيت عطار را براي ما بازگو خواهد کرد.
با تشابهي که در ساختار الهينامه و منطق الطير وجود دارد و تطبيق هرم نيازهاي مزلو با اين دو کتاب ارزشمند، ميتوان وجوه ديگري از ديدگاه علمي و شخصيتي عطار را مشخص کرد.
سهرابي و ساعد (١٣٩٨) در مقالۀ «تحليل روان شناختي داستان سيمرغ از منطق الطير عطار نيشابوري براساس نظريۀ آبراهام مازلو» ضمن بيان ديدگاه هاي روان شناختي، به تعيين سطح هريک از پرندگان عطار در سطوح هرم مزلو اقدام کرده اند.
پدر در پاسخ به پافشاري خواسته ، چنين ميگويد: وليکن کيميا آن است مادام که نورالله نهندش سالکان نام (عطار، ١٣٩٤: ٣٩٤) پرندگان و خليفه زادگان عطار و هرم مزلو پرندگان غرق در روزمرگي هستند؛ غرق در افکار و نيازهاي خود و اين زندگي همچنان ادامه خواهد داشت ، اگر هدهد به غار غربت آن ها وارد نشود و آنان را به قربت با خويشتن فرانخواند.
عطار نيز، همچون مزلو، اين ديدگاه را مي - پذيرد که نيازهاي انسان ها متفاوت است ؛ ولي به وضوح در الهينامه و منطق الطير بيان ميکند که هر انساني تخته بند يک خواست خود است .