چکیده:
اثبات و شناخت خداوند به عنوان یگانه منبعی هستی بخش که جهان و تمامیپدیدههای آن از رحمت بی منتهای او پدید آمده و وجود پیدا کرده است، راههای مختلفی دارد. از جمله راههایی که ما را بهاین هدف میرساند، راه تحقیق و مشاهده در مظاهر جهانی است که ما در آن زندگی میکنیم. با توجه به راههای خداشناسی، براهین و ادله اثبات وجود خدا و صفات او تعالی نیز ارایه شده است. از جملهاین براهین یکی برهان نظم است که برگرفته از مطالعه و تحقیق در اشیاء و پدیدههای منظم وسازگار، عالم هستی است.برهان نظم یکی از راههای عام فهم و عامه پسند اثبات وجود خداوند و اوصاف کمالیه او همچون علم و حکمت و قدرت است. آنچه مهم است این است که هرچه زمان مگذرد و هرچه علم پیشرفت میکند و هرچه دستاوردهای علمیپیچیدگی های عالم و پدیدههای آنرا کشف میکند، ضرورت و اهمیت این برهان به عنوان سادهترین راه و هموارترین راه خداشناسی جایگاه خود را بیش از گذشته نشان میدهد. از طرف دیگر توجه خاصی را که قرآن کریم به تجربه و مطالعه دقیق پدیدههای طبیعی و تجربی نموده میتواند اهمیت این برهان را برای ما روشن و واضح بسازد. بنا بر اهمیتی کهاین برهان در حوزه خداشناسی دارد، این تحقیق با روش توصیفی، تحلیلی دنبال آن است که جایگاه برهان نظم را به عنوان یکی از بهترین براهین اثبات وجود خداوند و قدرت و حکمت و علم بی پایان او، تبیین کند و نیز به نقد و بررسی یکی از مهمترین اشکالاتی که بهاین برهان صورت گرفته(اشکال دیوید هیوم فیلسوف تجربهگرای انگلیسی) بپردازد.
خلاصه ماشینی:
بنا بر اهمیتی کهاین برهان در حوزه خداشناسی دارد، این تحقیق با روش توصیفی، تحلیلی دنبال آن است که جایگاه برهان نظم را به عنوان یکی از بهترین براهین اثبات وجود خداوند و قدرت و حکمت و علم بی پایان او، تبیین کند و نیز به نقد و بررسی یکی از مهمترین اشکالاتی که بهاین برهان صورت گرفته(اشکال دیوید هیوم فیلسوف تجربهگرای انگلیسی) بپردازد.
مقدمه نخست برای ما واضح نمود که جهان و پدیدههای آن مجموعهای منظم است، که در کنار هم قرار گرفته و مجموعه نظم جهانی را تشکیل میدهند؛ مقدمه دوم خواست این را اثبات عقلانی نماید که این مجموعه منظم نمیتواند به طور خود به خودی و در اثر تصادف به وجود آمده باشد؛ حتماً در پشت این مجموعه منظم باید دست موجودی حکیم و قدرتمندی باشد که این نظم و سازگاری را در جهان و پدیدههای آن نهاده است.
نتیجهگیری در اخیر میتوانیم به صراحت بیان کنیم که از آنچه در مورد برهان نظم بیان شد، نتیجهاش این میتواند باشد که در مقابل دید و چشمان ما جهانی دارای پدیدههای متشکل از اجزا و عناصر خاص، که در اثر ترکیب هم یک ساختار و دستگاه منظم را که نظم و هماهنگی از سازگاری و کارکرد اجزای آن، در جهت غایت و هدف خاصی به وجود آمده است، قراد دارد.