چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی متمرکز بر حافظه فعال در بهبود نشانههای اختلال خواندن در دانشآموزان دوره ابتدایی بود.
روش: در راستای این هدف و در قالب طرح نیمهآزمایشی درونگروهی با پیشآزمون و پسآزمون از جامعه آماری دانشآموزان دختر و پسر مبتلا به نارساخوانی دوره ابتدایی که در سال تحصیلی 98-97 به مراکز اختلالات یادگیری شهر ارومیه مراجعه نمودند، تعداد 30 نفر بهطور هدفمند انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از ابزار "آزمون خواندن و نارساخوانی" برای هر دو گروه پیشآزمون اجرا شد. پس از ثبت نتایج پیشآزمون، توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه فعال اجرا شد. بر این اساس آموزش حافظه فعال به مدت 20 جلسه، هر هفته دو جلسه 30 دقیقهای اجرا گردید. سرانجام، بهمنظور بررسی تغییرات ایجاد شده، پسآزمون اجرا شد.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه فعال در بهبود نشانههای اختلال خواندن اثربخش است.
نتیجهگیری: مبتنی بر این یافتهها آموزش و تقویت حافظه فعال میتواند به بهبود نشانههای اختلال خواندن منجر گردد.
Objective: The purpose of the present study was the study of effectiveness of cognitive rehabilitation focused on working memory on the improvement of reading symptoms in elementary school students. Method: For this purpose, and in form of the semi-experimental intergroup project with pre-test and post-test, thirty people were selected purposefully from the statistical population of female and male primary school students with dyslexia who referred to learning disorders centers in Urmia in the academic year of 97-98. Pre-test was performed for both groups using "Reading and Dyslexia Test" tool. After recording pre-test results, cognitive rehabilitation based on working memory was performed. On this basis, active memory training was planned for 20 sessions, which was performed every week in two thirty-minute sessions. Finally, post-test was conducted to investigate the proposed changes. Results: The results of dependent t-test showed that cognitive rehabilitation based on working memory is effective in improving symptoms of reading disorder. Conclusion: Based on these findings, training and strengthening of working memory can lead to improvement of symptoms of reading disorder.
خلاصه ماشینی:
بررسي اثربخشي توانبخشي شناختي متمرکز بر حافظه فعال در بهبود نشانه هاي اختلال خواندن در دانش آموزان دوره ابتدايي Evaluation of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Focused on Working Memory in Improving Symptoms of Reading Disorder in Primary School Students تورج هاشمي ١، منصور بيرامي ٢، خليل اسماعيل پور٣، فاطمه نعمتي ٤، مرجان خوش اقبال ٥* دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٦/٢٣ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/١٠/٢٤ چکيده هدف : هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي بازتواني شناختي متمرکز بر حافظه فعال در بهبود نشانه هاي اختلال خواندن در دانش آموزان دوره ابتدايي بود.
همان گونه که نتايج جدول ١ نشان ميدهد سطح معناداري حاصل شده براي نشانه هاي اختلال خواندن (به جز خرده مقياس نشانه هاي مقوله ) در سطح ٠٠٥ 100/0 (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي توانبخشي شناختي متمرکز بر حافظه فعال در بهبود نشانه هاي اختلال خواندن در دانش آموزان دوره ابتدايي انجام گرفت .
2. Harrison, Shipstesd, Hicks, Hambrick, Redick & Engel 3.
Menghini, Finzi, Benassi, Bolzani, Facoetti, Giovagnoli, ازاين رو در پژوهش حاضر آموزش حافظه فعال از طريق توانبخشي شناختي منجر به بهبود عملکرد قشر پيشاني و متعاقبا تقويت عملکرد عامل اجرايي مرکزي ميگردد که اين امر منجر به افزايش توجه ، ذخيره سازي، رمزگشايي و شناسايي واج براي تشخيص کلمه ، بهبود بازيابي، پردازش مؤثرتر اطلاعات ، سازمان دهي عملکردهاي گوناگون و همچنين افزايش ظرفيت و سرعت حافظه فعال ميگردد تا از اين طريق سرعت پردازش خواندن و ميزان درک مطلب بالا برود.