چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی رفتار درمانی- شناختی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر پریشانی روان شناختی افراد مبتلا به پرخوری عصبی انجام شد. روش: روش تحقیق نیمه تجربی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیۀ دانشآموزان متوسطه دوم شهر کرمان در ناحیۀ 2 آموزش و پرورش (0/ 0)، اندازه اثر ( 50 / بود. حجم نمونه پژوهشی حاضر با توجه به توان آزمون ( 80 0) برای هر گروه نمونه 15 نفر در نظر گرفته شد که ابتدا به / و سطح اطمینان ( 05 صورت خوشهای چندمرحله ای از 4 دبیرستان دختران انتخاب شد. ابتدا از طریق پرسشنامه غربالگری رفتارپرخوری افرادی که از طریق نقطه برش مشکوک به رفتار پرخوری هستند؛ تفکیک شد. سپس با انجام مصاحبه بالینی 45 نفر از آنها که تشخیص نهایی اختلال پرخوری را داشت انتخاب گردید و در سه گروه 15 نفری بصورت گمارش تصادفی قرار گرفت. ابزار پژوهش مقیاس اضطراب، استرس و بود. گروههای آزمایش تحت مداخله شناختی-رفتاری و درمان (DAS) افسردگی شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. تحلیل دادهها پس از بررسی مفروضه های آماری با روش تحلیل کواریانس انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که مداخله مبتنی مداخله شناختی-رفتاری و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی روی ابعاد دشواری تنظیم هیجان اثربخش بودهاند. نتیجه گیری: اثربخشی مداخله شناختی-رفتاری و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی روی ابعاد تنظیم دشواری هیجان متفاوت است.
Aim: The aim of this study was to compare the effectiveness
of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based
cognitive therapy on psychological distress in people with
bulimia nervosa. Method: The research method was quasiexperimental.
The statistical population of the present study
was all secondary school students in Kerman in District 2 of
Education. The sample size of the present study according to
the test power (0.80), effect size (0.50) and confidence level
(0.05) was considered for each sample group of 15 people,
which were initially in the form of multi-stage clusters.
Selected from 4 high schools for girls. First, through the
behavioral screening questionnaire of people who are
suspected of overeating through the cut-off point; Was
separated. Then, by conducting clinical interviews, 45 of them
who had the final diagnosis of overeating disorder were
selected and randomly assigned to three groups of 15 people.
The research instrument was the Anxiety, Stress and
Depression Scale (DAS). The experimental groups underwent
cognitive-behavioral intervention and mindfulness-based
cognitive therapy. Data analysis was performed after
examining statistical assumptions by analysis of covariance.
Results: The results of the analysis showed that the
intervention based on cognitive-behavioral intervention and
mindfulness-based cognitive therapy were effective on the
difficult dimensions of emotion regulation. Conclusion: there
is a difference between the effectiveness of cognitivebehavioral
intervention and mindfulness-based cognitive
therapy on the dimensions of emotion difficulty regulation.