چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته روانشناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزههای مهدویت بر سبکهای هویتی و اهمالکاری دانشآموزان دختر متوسطه دوم انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز دختر متوسطه دوم با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه گواه). گروه آزمایش مداخلات بسته انتظارمحور (12 جلسه) را طی سه ماه دریافت نمود. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودسنجی التزام عملی به اعتقادات اسلامی (نویدی، 1376)، پرسشنامه سبکهای هویت (برزونسکی، 1992) و پرسشنامه اهمالکاری (تاکمن، 1991) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی توسط نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بسته روانشناختی انتظارمحور بر سبکهای هویت اطلاعاتی، سردرگم، متعهد و اهمالکاری دانشآموزان تاثیر دارد (0001/0>p). نتیجهگیری: بر اساس جهت بهبود سبکهای هویت و کاهش اهمالکاری دانشآموزان میتوان بسته روانشناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزههای مهدویت را مورد استفاده قرار داد.
Aim: The present study was conducted in order to compile a
waiting-oriented psychological package according to the
teachings of Mahdaviat teachings on the identity styles and
procrastination in secondary high school students. Method: It
was a quasi-experimental study with pretest, post-test,
control-group and two-month follow-up design. The statistical
population included 45 secondary high school female students
in the city of Isfahan in academic year 2018-19. 30 secondary
high school students were selected through non-random
purposive sampling method and they were randomly
accommodated into experimental and control groups (15
students in the experimental group and 15 students in the
control group). The experimental group received twelve
sessions of waiting-oriented intervention during three months.
The applied questionnaires included practical commitment to
Islamic beliefs scale (Navidi, 1998), identity styles
questionnaire (Berzonski, 1992) and procrastination
questionnaire (Tuckman, 1991). The data were analyzed
through repeated measurement ANOVA and Bonferroni
follow-up test via SPSS23 software. Results: The results
revealed that the waiting-oriented psychological package has
had significant effect on the committed identity styles and
procrastination of the students (p<0.0001). Conclusion: It
was proved that waiting-oriented psychological package
according to the teachings of Mahdaviat can be offered to
improve the identity styles and procrastination in the students.