چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه نظم جویی شناختی هیجان با سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای ویژگیهای شخصیتی در دانش آموزان متوسطه شهرستان بستان آباد میباشد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده و در قالب یک مدل معادلات ساختاری (SEN)، روابط علی میان متغیرهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره ی متوسط ی شهرستان بستان آباد بودند و نمونه پژوهش شامل 120 دانش آموز بود که به صورت نمونهگیری تصادفی از میان کلیه دانش آموزان دختر متوسطه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (CERQ-P)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری و از نرم افزارهای AMOS و SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که رابطه بین تنظیم هیجان، سرزندگی تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی معنی دار است و در مجموع مدل ارائه شده میتواند 81/0 از واریانس سرزندگی تحصیلی را تبیین میکند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که درک حمایت از سوی معلم سب ایجاد هیجانات مثبت از سوی دانش آموز و ایجاد سرزندگی تحصیلی در دانش آموز میشود.
Aim: The aim of this study was to determine the relationship
between cognitive emotion regulation and academic vitality
with the mediating role of personality traits in high school
students in Bostan Abad. Method: The method of the present
study is descriptive-correlational and in the form of a
structural equation model (SEN), causal relationships between
research variables have been investigated. The statistical
population of the present study included all female high
school students in Bostan Abad and the sample consisted of
120 students who were selected by one-stage random cluster
sampling from all female high school students. Cognitive
emotion regulation questionnaire (CERQ-P) and personality
traits questionnaire were used to collect data. Structural
equation analysis and AMOS and SPSS software were used to
analyze the data. Results: The results showed that the
relationship between emotion regulation, academic vitality
and personality traits is significant and in general, the
proposed model can explain 0.81 of the variance of academic
vitality.
Conclusion:According to the findings of this study, it can be
concluded that understanding the support of the teacher causes
positive emotions in the student and creates academic vitality
in the student.