چکیده:
شهر و محلههای شهری بهعنوان فضای زیسته و مکان زندگی، همواره متأثر از فرهنگ و کنش انسانی در حال تحولاند. از این رو هویت محلهای از ویژگیهای ضروری حیات شهری وحاصل کنش ها، تعلقات و انسجام جمعی در مرزبندی محلات است. پژوهش حاضر ناظر بر بررسی این وجه از هویت در محلۀ حکمتآباد شهر کرمانشاه است. روش به کار رفته در این پژوهش کیفی و از نوع اتنوگرافی است. بر اساس یافتههای این پژوهش، هویت محلهای در محلۀ حکمتآباد طی فرآیندی از تعاملها شکل گرفته است. افراد هویت خود را با محله میشناسند و به آن فضا تعلق دارند، زیرا محلۀ مورد نظر کنشهای افراد را علیرغم نگاه منفی رایج در شهر پذیرا میشود و به نوعی از حس سرخوردگی و طرد شدگی آنها میکاهد. از این منظر هویت محلهای در حکمتآباد به معنای تحمل تفاوتها و اهمیتدادن به تجربۀ زیستۀ آنهاست.
Cities and urban neighborhoods as lived spaces and places of lives are always changing due to cultural changes and human actions. Thus, neighborhood identity is the legacy of the gamut of actions, belongings as well as collective cohesion so that it can delimit neighborhood. It is also one of the main necessities for urban organization. In this regard, the present survey is done to investigate identity of Hekmatabad neighborhood which is located in Kermanshah. Qualitative method using ethnography. The observation and interview thchnique was used. Interview question are in a friendly dialogue and information is extracted from these conversation.The results indicate that neighborhood identity in Hekmatabad has shaped during several interactive processes. Individuals know their identity through neighborhood to which they belong because neighborhood realizes human actions even if those actions may be different from customs. It also decreases the level of diffidence of individuals. Neighborhood identity in Hekmatabad means to tolerate differences.
خلاصه ماشینی:
محلۀ حکمت آباد نيز از اين قاعده مستثني نيست و از بسياري خدمات شهري محروم است ، ولي با اين حال کسب وکارهاي گوناگوني درآن شکل گرفته است و به نظر ميرسد افراد هويت خود را بر حسب الزامات فضاي زيست شان سامان بخشيده اند.
در اين مقاله تلاش شده تا نشان دهيم که افراد چه واکنشي به چنين اوضاعي دارند، اين مناسبات را چگونه درک ميکنند، تا چه اندازه سعي در تغيير يا همنوايي با آن دارند و هويت محله اي آنان با توجه به وضع کنوني و تاريخ اجتماعي محله چگونه است ؟ چارچوب نظري هويت فرد يا فضا، در مقابل ديگري و در تفاوت از ديگري شکل ميگيرد.
شکل گيري محلۀ حکمت آباد {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : داده هاي ميداني، ١٣٩٨ البته در اين ميان کوليها به زباني شبيه به کردي سوراني تکلم ميکنند و مذهب مشخصي ندارند و همچنين در اين محله عده اي داراي مذهب اهل حق هستند که تعداد آنان اندک است .
بسياري از افرادي که در محلۀ حکمت آباد زندگي ميکنند شغل هايي مثل کارگري، دست - فروشي يا شغل غيرمجاز دارند؛ بنابراين ميتوان گفت که افراد اين محله نيز جزو تهيدستان شهري محسوب ميشوند.
اين افراد توسط اهالي حکمت آباد طرد شده اند؛ اگرچه يک خيابان به آنان اختصاص داده شده است ولي ساکنان محله با آنان معامله اي ندارند و صرفا به صورت استيجاري در خانه هاي محله سکونت دارند.