چکیده:
هدف این مقاله تدوین عوامل سوق دهنده، تسریع کننده و بازدارنده مشارکت دانش آموزان در فوق برنامه های تربیت بدنی مدارس بود. پژوهشگر برای این منظور به خبرگان و متخصصان حوزه فوق برنامه و ورزش دانش آموزی مراجعه نمود و از طریق مصاحبه عمیقبه جمع آوری اطلاعات از آنها پرداخت. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها، مقالات، مدارک و دستورالعمل های تربیت بدنی آموزش و پرورش، کتب و کلیپ های مرتبط را از طریق تکنیک مثلث سازی، جمع آوری کردند و سپس آنها را به روش تحلیل مضمون، کدگذاری و تجزیه و تحلیل کرد. نتیجه گروه بندی کدها، دو مؤلفه اصلی و هشت زیر مؤلفه بود که دانش آموزان جهت شرکت در فوق برنامه های تربیت بدنی در سطح ورودی با آن مواجه هستند. بر این اساس می توان عنوان کرد که عوامل سوق دهنده و بازدارنده که یکی از مؤلفه های اصلی است شامل؛ دانش آموزان و آموزش دهندگان به همراه محرک ها و بازدارنده ها است که نقش اصلی ایفا می کنند و نیاز به توجه ویژه ای دارند. همچنین تسریع کننده ها که مؤلفه اصلی دیگر است شامل منابع حمایتی و تشویقی، همکاری با ذینفعان، منابع مالی و بستر سیاسی هست که در سرعت بخشیدن به مشارکت ورزشی دانش آموزان جهت ورود به فوق برنامه های مدارس دخیل هستند. این پژوهش میتواند به عنوان ابزار تحلیلی مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران مبنای عمل قرار گیرد تا بهگونه ای منطقی و اصولی به حل مشکلات این حوزه از ورزش دانش آموزی پرداخته شود.
The purpose of this article was to identify the driving, accelerating, and inhibiting factors of students participation in physical education extracurricular activities of schools. To this end, the researcher referred to experts in the field of student sport and extracurricular programs and, through a deep interview, using purposeful sampling and snowball sampling technique, collected information from them. Then, data from interviews, articles, educational materials and guidelines, and related books and clips were collected through triangulation techniques, and coded and analyzed using thematic analysis method. The results of the code grouping suggested two main components and eight sub-components at the entrance level of the students into the extra-curricular programs. Accordingly, it can be stated that the driving and inhibiting factors of student participation in school's physical education extracurricular activities are students and educators, along with stimuli and inhibitors that play a central role and require special attention. Accelerators such as stakeholder cooperation, political context, sponsorship and incentive sources and financial resources are involved in accelerating the sport participation of students. This research can be used as an analytical tool for sports participation of students in school’s extracurricular activities in Iran in order to provide a logical and principal solution to the problems of this field of student sport.