چکیده:
هیجامد تلفیقی از دو واژۀ (هیجان و بسامد) است که به هیجانات متاثر از استفادۀ حواس مختلف در یادگیری توجه میکند که با توجه به اهمیت هیجانات در تدوین کتابهای درسی میتواند مدنظر قرار بگیرد. در پژوهش حاضر به منظور کیفیت بخشی و بازنگری محتوای آموزشی کتابهای تاریخ زبان فارسی، به بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان و مدرسان در بهرهگیری از سطوح مختلف الگوی هیجامد در این کتابها پرداخته شده است. بدینمنظور، از 150 دانشجوی زبان و ادبیات فارسی در 14 دانشگاه مختلف خواسته شد تا پرسشنامۀ محققساخته رضایت از محتوا که بر اساس سطوح الگوی هیجامد طراحی شده است را پاسخ دهند. همچنین با 8 تن از مدرسان این کتابها با هدف بررسی میزان رضایت آنها از این کتابها مصاحبهای نیمهساختاریافته انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد بیشترین میزان رضایت دانشجویان از سطح دیداری با میانگین(57/ 14) و کمترین آن از سطح درونی با میانگین (00/ 8) است. مدرسان نیز معتقدند با وجود اهمیت هیجانات در یادگیری زیاد به این مولفه در این کتابها توجه نشده است. بنابراین، میتوان با توجه به هیجانات و بازنگری کتابهای درسی تاریخ زبان فارسی براساس الگوی هیجامد و متغیرهای آن، رضایت دانشجویان و مدرسان را نسبت به محتوای این کتابها افزایش داد.
Emotioncy, coined from the combination of emotion and frequency, focuses on emotions evoked by the senses from which we receive inputs, hence learning happens. The importance of emotioncy in designing coursebooks cannot be ignored. Drawing on the levels of emotioncy, the present study aims to assess the level of students and teachers’ satisfaction with the content of Persian language history books. In doing so, 150 students majoring in Persian Language and Literature were invited from 14 universities to fill in an emotioncy questionnaire, developed by the authors. The attitudes of eight teachers with regard to their satisfaction with the book content were gathered by semi-structured interviews. The analysis of the questionnaire data indicates that the Visual factor and Inner factor received the highest and lowest levels of students’ satisfaction (i.e. 14.57 & 8.00), respectively. As a result, the students were not generally satisfied with the book content. The teachers mentioned that the books have failed to take into account emotions, despite their importance. It appears that the employment of emotioncy in drafting coursebooks on the history of the Persian language could facilitate learning for students as they become emotionally engaged with the teaching content, hence the learned materials are easily transferred to permanent memory.
خلاصه ماشینی:
بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان و مدرسان از محتوای کتاب های تاریخ زبان فارسی براساس الگوی هََیجامَد زهرا جهانی * شیما ابراهیمی **، سمیرا بامشکی *** چکیده هَیجامَد تلفیقی از دو واژة (هیجان و بسامد) است که به هیجانات متـأثر از اسـتفادة حـواس مختلف در یادگیری توجه میکند که با توجه به اهمیـت هیجانـات در تـدوین کتـاب هـای درسی میتواند مدنظر قرار بگیرد.
در پژوهش حاضر به منظـور کیفیـت بخشـی و بـازنگری محتوای آموزشی کتاب های تاریخ زبان فارسی، به بررسی میزان رضایت مندی دانشـجویان و مدرسان در بهره گیری از سطوح مختلف الگوی هَیجامَد در این کتاب ها پرداخته شده اسـت .
این مفهوم با تلفیق دو واژة هیجان و بسـامد frequency بـه وجـود آمـده اسـت ، بـه جایگـاه هیجانات و حواس senses در یادگیری توجه دارد و با عنایت به پژوهش های متعـددی کـه در حوزة آموزش و تدریس براساس آن صورت گرفته است ، به نظر مـیرسـد مـیتوانـد در تولید محتوای درسی نیز مؤثر باشد.
در پژوهش حاضر با توجه به تأثیر الگوی هَیجامَـد در یـادگیری، نگارنـدگان بـه منظـور بازنگری کتاب های درسی تاریخ زبان فارسی، نظرات دانشـجویان و مدرسـان را نسـبت بـه محتوای کنونی این کتاب ها مورد ارزیابی قرار میدهند و به این پرسش پاسخ مـیدهنـد کـه دانشجویان و مدرسان به چه میـزان از محتـوای آموزشـی کتـاب هـای تـاریخ زبـان فارسـی رضــایت دارنــد؟ بــه همــین منظــور پــس از بیــان پیشــینه و مبــانی نظــری بــه تحلیــل داده ها میپردازند.