چکیده:
در این مقاله به مطالعه ی ساختار تکوینی هویت زنانه در تولیدات رسانه ای (نمایش رادیویی)پرداخته شد و برای انجام این امر چند نمایشنامه ی ایرانی و نمایشنامه ی خارجی با تنظیم ایرانی با روش تحلیل محتوا و رویکردکریستوایی مورد مطالعه قرار گرفت.شخصیت های زن این نمایشنامه ها براساس شاخصه های کریستوا مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفتند و در نهایت شخصیت های زنان خلق شده توسط نویسندگان ایرانی با شخصیت های زنان خلق شده توسط نویسندگان خارجی مورد مقایسه قرار گرفتند.نتایج حاصل نشان میدهد پرداخت شخصیت زنانه در نمایشنامههای این دهه هرچند نسبت به دهههای پیش از انقلاب اسلامی، از رشد و اقبال بیشتری برخوردار بوده است اما با مقایسهی دو بخش نمایشنامههای ایرانی و خارجی با تنظیم ایرانی میتوان به کاستیها و نقاط ضعف پرداخت شخصیت زنان درنمایشنامههای ایرانی چه از لحاظ شکل و چه از لحاظ محتوا هم پی برد. علاوه بر این، رفتار کژدارومریز شخصیت زنان در نمایشنامههای ایرانی، قطعیت اینکه آیا زنان دهه ی 70توانسته اند هویت فردی خود را بازیابند یا خیر، با تردید روبرو میسازد.
In this article, the developmental structure of female identity in media productions (radio shows) was studied and to do this, several Iranian plays and foreign plays with Iranian arrangement were studied by content analysis method and Christian approach. Female characters These plays were studied and analyzed based on Kristova's characteristics, and finally the female characters created by Iranian writers were compared with the female characters created by foreign writers. The results show that the payment of female characters in the plays of this decade, although Compared to the decades before the Islamic Revolution, it has enjoyed more growth and success, but by comparing the two parts of Iranian and foreign plays with Iranian arrangement, it is possible to address the shortcomings and weaknesses of women in Iranian plays, both in terms of form and content. win. In addition, the distorted behavior of female characters in Iranian plays casts doubt on whether women in the 1970s were able to regain their individual identities.
خلاصه ماشینی:
در ایــن مقالــه ، مفاهیــم بنیانــی دیـن اسـلام کـه هویـت زنـان مسـلمان ایرانـی تحـت تأثیـر آنهـا قـرار دارد، مـورد بررسـی قــرار می گیرنــد، ماننــد مفاهیــم اســلامی کــه بــه زنــان ایــن بــاور را داده اســت از نظــر وجــودی بــا مــردان برابــر هســتند.
دلیـل دیگـر، همزمانـی دورٔە مـورد بررسـی بــا معاصــر بــودن زمــان زیســت و پژوهــش ایــن نظریه پــرداز اســت کــه درک جامعتــری از شـرایط و فضـای فکـری آن دهـه را بـه همـراه دارد کـه در مبانـی نظـری مفصـل شـرح داده شـده اسـت .
لـذا براسـاس مطالعـه دیدگاه هـای ایـن نظریه پـرداز، مقـولات و زیرمقـولات انتخابــی در ذیــل ایــن چهارچــوب مــورد تحلیــل و بررســی قــرار گرفتنــد کــه عبارت انــد از پنــج مقولــه )ســوژٔە ســخنگو، آلوده انــگاری ، مالیخولیــا، دیگربودگــی ، زن سنت شــکن ( و ســیزده زیرمقولــه )آمیــزٔە تــن وفرهنــگ ، زبــان شــاعرانه ، حضــور در محکمــه ، مخلــوق در فراینـد، کـورا، سـرکوب ، طـرد مـرگ ، سـوژٔە انتقام جـو، سـوژٔە خودشـیفته ، سـوژٔە مهاجـر، بیگانــه بــا خــود، نفــی تمایــز جنــس و جنســیت ، ـ مــادر ایســتاده / مــادر مقــدس ( کــه در مبانــی نظــری بــه تفصیــل شــرح داده شــده اســت .
بازنمایــی از ســاختار لغــت و واژه پیش تــر مــی رود و ایــن ســؤال را مطــرح می کنــد کــه چگونــه گروه هــا و هــر چیــزی کــه در رســانه وجــود خارجــی پیــدا می کنـد از طریـق محصـولات رسـانه ای بازنمایـی شـده اسـت ؟ مسـئله ای کـه بـه چگونگـی رســانه ها و ژانرهــای گوناگــون مربــوط اســت و همیچنیــن معانــی یــا تاثیــرات ضمنــی سیاسـی گسـترده ای را بـا خـود بـه همـراه دارد.