چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه کارایی جمعی معلم، جو مدرسه و خوشبینی علمی معلم با موفقیت تحصیلی دانشآموزان با نقش میانجی اثربخشی مدرسه در دبیرستانهای دخترانه ناحیه 1 و 2 شهر ارومیه است. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، کلیۀ معلمان دبیرستانهای دخترانه ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش شهر ارومیه بود (800 نفر) که با استفاده از جدول مورگان، 260 نفر با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق پنج پرسشنامه جو مدرسه، خوشبینی علمی، کارایی جمعی معلم، اثربخشی مدرسه و موفقیت تحصیلی دانشآموزان صورت گرفت. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0، 94/0، 74/0، 86/0 و 82/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین جو مدرسه، خوشبینی علمی و کارایی جمعی معلمان با اثر بخشی مدرسه رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین اثربخشی مدرسه با موفقیت تحصیلی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد. اثربخشی مدرسه نقش میانجی در رابطه خوشبینی علمی، کارآیی جمعی معلمان و جو مدرسه با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد.
The aim of this study was to investigate the relationship between teacher collective efficiency, school atmosphere, teachers’ scientific optimism and students' academic success with the mediating role of school effectiveness in girls high schools in districts one and two of Urmia. Concerning its objectives, this is an applied study and concerning its data collection procedure, this is a descriptive-correlational study. The statistical population was all the teachers of girls high schools in districts one and two of Urmia (N=800). Using Morgan table, 260 teachers were selected by relative class sampling method. Data were collected through five questionnaires: school climate, scientific optimism, teacher collective efficiency, school effectiveness and students' academic achievement. The reliability coefficients of the questionnaires, using Cronbach's alpha, were 0.93, 0.94, 0.74, 0.86 and 0.82, respectively. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed there is a significant relationship between school atmosphere, scientific optimism and teachers' collective efficiency with school effectiveness. There is also significant relationship between school effectiveness and students' academic success. The effectiveness of the school plays a mediating role in the relationship between scientific optimism, collective efficiency of teachers and the school atmosphere in students' academic success.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: کارایی جمعی معلم، جو مدرسه، خوشبینی علمی، موفقیت تحصیلی ، اثربخشی مدرسه تاریخ پذیرش: 28/01/1400 Abstract The aim of this study was to investigate the relationship between teacher collective efficiency, school atmosphere, teachers’ scientific optimism and students' academic success with the mediating role of school effectiveness in girls high schools in districts one and two of Urmia.
در ادبیات مربوط به اثربخشی مدارس ادعا شده است که برخی از مدارس در ایجاد یک Kovaski, Portalier, Faucher, Carlu, Bremond-Gignac and Orssaud Xinyu Atkinson, Diedrichs and Garbett Alm, Brolin Laftman and Sandahl Modin Granvik Saminathen, Laftman, Almquist and Modin فضای مثبت مدرسه که برای نتایج دانشآموز مفید است، فارغ از ترکیب دانشآموز جامعه شناختی مدارس، بیش از مدارس دیگر موفقترند (آلم، بورلین لافتمن، صندل و مودین، 2019).
خوشبینی علمی، مجموعهای از عقاید و ایدهها در مورد نقاط Lee, Wu, Chang, Chen, Lin, Feng and Lee Jones, Fleming and Williford Bear, Gaskins, Blank and Chen Berkowitz, Moore, Astor and Benbenishty Kwong and Davis Shukla, Konold and Cornell Thapa, Cohen, Guffey and Higgins-D’Alessandro Wang and Degol Threatening قوت و قابلیتهای موجود در مدرسه بوده که در موضوع اصلی تحصیلی به اطمینان و اثربخشی تأکید دارد.
Stajkovic, Bandura, Locke and Lee Sergent Omem Moreiva, Dias, Matias, Castro, Gaspar and Oliveira Treputtharat and Tayiam Dogan فرضیه سوم: اثربخشی مدرسه، نقش میانجی در رابطه خوشبینی علمی، کارایی جمعی معلمان و جو مدرسه با موفقیت تحصیلی دانشآموران دارد.