چکیده:
با توجه به نقش با اهمیت مقالات و پایان نامههای تحصیلات تکمیلی در رشد و اعتلای نظام علمی کشور، لزوم بررسی دقیق و کارشناسانه برون سپاری پایان نامهها که از جمله عوامل کاهش کیفیت و اثربخشی این قبیل فعالیتهای پژوهشی میشود، بیش از پیش احساس میشود.
هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری و حسابرسی به برون سپاری پایاننامهها از دید اساتید، دانشجویان و پایاننامه نویسان میباشد. روش تحقیق در این پژوهش به لحاظ ماهیت موضوع و اهداف آن از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی ارشد حسابداری و حسابرسی، اساتید رشته حسابداری و حسابرسی و پایاننامه نویسان میباشد؛ که 107 نفر استاد، 156 نفر دانشجو و 26 نفر پایاننامه نویس به عنوان نمونه برآورد شد. به منظور بررسی فرضیههای پژوهش از روش تی استیودنت استفاده شد. نمونه آماری مذکور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. نتایج نشان داد که عدم سیاست گذاری مناسب وزارت علوم، دولت و مراجع قضایی، رویکرد تئوری هزینه – فایده، عدم همکاری و همیاری اساتید راهنما، عدم داشتن تخصص لازم و بیتفاوتی، وجود مراکز پایان نامه نویسی، ویژگیهای شخصیتی دانشجو و عوامل اجتماعی و عدم توانایی و تخصص لازم و زمان بندی نامناسب دانشجویان در برون سپاری پایاننامهها موثر هستند.
Given the important role of graduate articles and dissertations in the growth and development of the countrychr('39')s scientific system, the need for careful and expert review of dissertation outsourcing, which is one of the factors reducing the quality and effectiveness of such research activities, It is felt more than ever.
The main purpose of this study was to identify the factors affecting the tendency of graduate students in accounting and auditing to outsource dissertations from the point of view of professors, students and theses.The research method in this research is survey type in terms of the nature of the subject and its goals.The statistical population of this study included senior students of accounting and auditing, professors of accounting and auditing and theses. The sample size was 107 teachers, 156 students and 26 theses.The sample was selected using available sampling method.The results showed that lack of appropriate policy making by the Ministry of Science, Government and Judicial, Cost-Benefit Theory approach, lack of cooperation and assistance of instructors; lack of expertise and indifference, presence of dissertation centers; student personality characteristics, Social and inadequate expertise and inadequate timing of students are effective in outsourcing theses.
خلاصه ماشینی:
وضعيت تدوين پايان نامه ها ميتواند انعکاسي از ميزان توجه 1 Hounsell 2 Saks 3 Lundgren & Halvarsson 4 Capborg & Bertero مسئولين دانشگاه ، استادان راهنما و دانشجويان به اين واحدآموزشي-پژوهشي باشد که به صورت تدريجي در جهت دهي به فعاليت هاي علمي دانشگاه و کسب اعتبار علمي آن دخيل ميباشد (کوه بومي، عزيزي ، ولايي و همکاران ، ١٣٨٥).
نيک روز، روزي طلب ، رايگان شيرازي و همکاران (١٣٩١) عوامل بازدارنده اجراي طرح هاي تحقيقات دانشجويي را در حيطه موانع شخصي نداشتن مهارت کافي و دانش ناکافي از متدولوژي تحقيق شناسايي کردند که اين موضوع ميتواند ناشي از عدم تشکيل کارگاه هاي آموزشي راجع به تحقيق و اصول علمي اجراي آن براي دانشجويان باشد و در حيطه سازماني نيز در دسترس نبودن نيروهاي مشاوره اي، ضعيف بودن نيروهاي مشاوره اي، کمبود امکانات و تجهيزات و عدم ايجاد انگيزه از طرف مسئولين و اساتيد، بيشترين موارد از موانع موجود را تشخيص دادند؛ بنابراين آموزش به صورت کاربردي، به صورتي که دانشجو به طور واقعي درگير فرايند تحقيق شود مؤثر است .
1 Crama, Grabisch & Martello 2 Callaway 3 Eret & Ok 4 Baetz, Zivcakova, Wood, Nosko, De Pasquale & Archer ٢- رويکرد تئوري هزينه – فايده در برون سپاري پايان نامه ها مؤثر است .
(به تفکيک گروه اساتيد، دانشجويان و پايان نامه نويسان ) بنابراين با توجه به جدول (٥) و معنيدار بودن آزمون هاي t ميتوان گفت اين فرضيه پژوهش پذيرفته ميشود و ازنظر هر سه گروه عدم سياست گذاري مناسب وزارت علوم ، دولت و مراجع قضايي در برون سپاري پايان نامه ها مؤثر است .