چکیده:
زمینه و هدف: سلامت معنوی 1 بعنوان یکی از ابعاد سلامت و شاید مهمترین بخش آن در کنار ابعاد جسمی، اجتماعی و روانی توسط سازمان بهداشت جهانی تعریف شده است. این مقاله سلامت معنوی را از دیدگاه یکی از استادان علم و اخلاق مرحوم دکتر محمد مهدی اصفهانی (1396 - 1324) بیان میکند.
یافتهها: در مکاتب غیر الهی انسان موجودی مادی با هویت بیو-سایکو-سوشیال 2 است که به طور لزوم اعتقاد به خدا، ماوراءالطبیعه و حیات پس از مرگ ندارد و ثواب و عقاب اخروی برای او مطرح نیست و در این مکاتب هدف از زندگی سالم، تامین نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی مادی است و همه چیز حتی معنویت مورد نظر خود را فقط برای زندگی در این دنیای مادی میخواهند ولی مکاتب الهی علاوه بر اینها برای آن دنیا هم فکر میکنند. یعنی تامین نیازهای معنوی و حرکت به سوی تعالی با بهرهگیری شایسته از رفاه جسمی، روانی، اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی.
نتیجه در مکاتب الهی انسان موجودی است متالّه، مسئول، غایت مقصود آفرینش، رو به کمال، خداجو، معتقد به حیات پس از مرگ و ثواب و عقاب الهی. او پیرو پیامبران پروردگار و دارای هویت روحانی، جسمانی، روانی و اجتماعی است.
Spiritual Health is defined as one of the dimensions of health by the World Health
Organization and perhaps the most important of them, along with the physical, social and
mental dimensions. This article describes spiritual health from the perspective of one of
the late professors of science and ethics Dr. Mohammad Mehdi Esfahani(2017-1945) . In
non-divine schools of thought , man is a creature with a bio-psycho-social identity, which
necessarily does not imply belief in God, the supernatural or life after death. However the
goal of a healthy life is to provide physical, psychological, social and material needs; and
all things, even their defined spirituality, are for life only in the material world; but divine
schools of thought also consider for the next world as well in other words , the provision
of spiritual needs and the movement towards excellence through the proper utilization of
physical, psychological social well-being and the enhancement of the quality of life. In the
divine schools of thought, man is a divine, responsible, purposeful creation, fashioned to
perfection, who is a believer of life after death and follows the prophets of the Lord and has
spiritual, physical, psychological and social identity.