چکیده:
واژه فمینیسم، اصطلاحی است که برای نخستین بار در کنفرانس بین المللی زنان در سال (1982) در پاریس استفاده گردید و توسط یکی از نظریه پردازان فرانسوی به نام "شارل فوریه" تبیین شد. فمینیسم به معنای مجموعهای از ایدئولوژی، تفکرات، جهتگیریها و استراتژیهای خاص است که در پی بست و توسعه جنبشهای زنان به منظور احقاق حقوق این جمعیت انسانی است. این نهضت درصدد ایجاد ساختارهای جدید برای زنان است تا بتواند پاسخگوی نیازهای آنان بوده و ارزشهای تازهای را به آنان القاء نماید. فمینیسم در بستر اجتماع به جنبشی تبدیل شد که در پی وضع قراردادهای اجتماعی خاص، با رویکردهایی نظیر مبارزه با مردسالاری، برتری جوئی جنسیتی، و جنجالهای تبلیغاتی همراه بود. این پژوهش بر اساس روش توصیفی نگاشته شده است و سعی بر آن بوده است تا ضرورت مداخله کیفری در حوزه زنان و خانواده با توجه به ضرورت امروز جامعه مورد بررسی قرار گیرد.در حقوق ایران به موجب قانون حمایت خانواده نسبت به پارهای از جرایم حوزه زنان در خانواده، ضمانت اجرای کیفری صورت گرفته است. به نظر میرسد مداخله کیفری جهت حمایت از حقوق زنان در خانواده، به عنوان آخرین راهحل و تنها در مواردی که دیگر راهکارها موثر واقع نشوند، ضروری میباشد. شاید نگاه دقیق جامعه شناسان به ساختار سنتی خانواده در جامعه ایران و کمک به تغییر و اصلاح نگاه متعصبانه و مردانه به جامعه زنان، بتواند زمینه ساز تثبیت حقوق زنان در جامعه باشد و به نحوی راهی برای عدم نیاز به مداخله همه جانبه کیفری در حوزه خانواده باشد.
The term feminism was first coined at the international conference of women in paris in 1982 by a french theorist named charles fourier. Feminism means a set of specific ideologies, thoughts, orientations and strategies that seek to build and develop women's movements for the rights of this human population. With its three waves, this movement seeks to create new structures for women so that it can meet their needs and instill new values in them. Feminism in the context of society became a movement that, following the establishment of certain social contracts, was accompanied by approaches such as the struggle against patriarchy, gender supremacy, and propaganda controversy. This research has been written based on a descriptive method and an attempt has been made to examine the necessity of criminal intervention in the field of women and family according to the necessity of today's society. In iranian law, according to the family protection law, some crimes in the field of women in the family are guaranteed criminal execution. It seems that criminal intervention to protect women's rights in the family is necessary as the last resort and only in cases where other solutions do not work. Sociologists' careful view of the traditional structure of the family in iranian society and helping to change and reform the fanatical and masculine view of women's society, can pave the way for the consolidation of women's rights in society and a way to avoid the need for comprehensive criminal intervention in the family.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش بر اساس روش توصیفی نگاشته شده و سعی بر آن بوده است تا ضرورت مداخلة کیفری در حوزة زنان در خانواده مورد بررسی قرار گیرد.
در حقوق داخلی، قانون حمایت خانواده جدید نسبت به پارهای از جرایم حوزة زنان در خانواده، ضمانت اجرای کیفری وضع شده است.
(معظمی، 1383: 227) در این پژوهش که با روش توصیفی نگاشته شده است، از منظر جرم شناسی فمینیستی به بررسی جواز یا عدم جواز وضع کیفر در مسائل مربوط به حقوق زنان خواهیم پرداخت.
از جمله ضمانتهای اجرایی کیفری در راستای حمایت از خانواده، سیاست کیفری اتخاذ شده در جرایم بر ضد حقوق و تکالیف خانوادگی (مواد 647-642 قانون مجازات اسلامی) است که شامل ترک انفاق، ازدواج با زن شوهردار و معتده، به عقد درآوردن زن شوهردار و معتده، عدم ثبت ازدواج، طلاق، رجوع، ازدواج قبل از بلوغ و تدلیس در نکاح که میتواند در بوتة نقد و بررسی قرار گیرد که این مداخلات برای حمایت از زنان تا چه میزان کافی و ضروری میباشد؟ و اساساً پیامدهای ناشی از مداخلة کیفری در حوزة خانواده موجب حفظ کیان خانواده است یا فروپاشی؟ و اگر نیاز به مداخله باشد چه جرائمی در اولویت قرار دارد؟ فمینیسم به عنوان یک جنبش اجتماعی برای دفاع از حقوق زنان، یا آنچه این پنداشته شده، عموماً به مکاتب و جریانهای مسلط فکری همعصر خود متکی بوده است.
فمینیسم اسلامی آگاهی انتقادی از حاشیهنشینی ساختاری زنان در جامعه است و با فعالیتهای هدایت شده به سوی تغییر روابط قدرت جنسیتی درگیر است تا جامعهای ایجاد کند که تمامیت انسانی را برای همه بر اساس عدالت جنسیتی، برابری انسانی و آزادی از ساختارهای ستم فراهم آورد.