چکیده:
بررسی مکان در ادبیات داستانی همواره از مسائل حائز اهمیت در ارزیابیهای ادبی بوده است. این دغدغه از زمان ارسطو مطرح بوده و امروزه نیز مهمتر و مبسوط تر شده است. در مطالعات فضای ادبی، همیشه نام چارلز دیکنز در مقام رماننویسی آگاه به کارکرد شهر میدرخشد. بهطور خاص، در رمان آرزوهای بزرگ، دقت به شهر و مدرنیته و بازگویی مشکلات اجتماعی زمانه، در قالب داستانی عاشقانه، موضوع این رمان را بسیار نزدیک به تهران مخوف مشفق کاظمی میسازد. پس از اثبات میانرشته ای بودن ادبیات تطبیقی از اصل و اساس چه در نظریه و چه در کاربرد، این مقاله با رویکرد تطبیقی، انتقادات اجتماعی و فرهنگی ای را نمایان میکند که این دو اثر به شهر و شهرنشینی در دوران زندگی پرسرعت مدرنیته وارد میسازند. اهمیت این مقاله، افزون بر معاصربودن دغدغه پژوهش در حوزۀ فضای ادبی، ارائه درکی بهتر از تاریخ شهری و بافت اجتماعی رمانهای برگزیده است که به زمان حاضر نیز بسط داده میشود.
Setting in literature has long been a prominent issue in literary evaluations. The systematic concern with setting and space dates back to the time Aristotle first discussed the concept of "spectacle" in his Poetics, deeming it essential to the formation of a proper tragedy. Today, spatial studies frequently acknowledge Charles Dickens as one of the greatest observers of the operation of the city in the novel. His foremost novel, Great Expectations, depicts modernity and the social hardships of the time in the form of a love story bringing the plot in close proximity with Morteza Moshfeq Kazemi’s novel Tehran-e Makhuf .This article focuses on the scrutinizing of the creation of social spaces in these two novels through the utilization of Henri Lefebvre’s theory of space as an active production of each society. The concern with space and city and their function is further reflected in the section “City, Space, and Society,," followed in more detail in the section “The City.” In the section “Society, and the Background of the Author,” and the one after, “The Portrayal of the Two Cities and Social Space,” the cities envisioned are observed apropos of the image created, its relationship to the narrative, and social relations. Consequently it is proposed that the cities produced by these two novels are not essentially objects, but rather, the city is a product of that society-- dominating and producing the society itself through its active production by the witnesses,
خلاصه ماشینی:
تمامــي ايــن آگاهي هــا نســبت بــه مــورد خطــاب قـراردادن شـهر بيانگـر ايـن مسـئله اسـت کـه مشـفق کاظمـي بـا درکـي از شـهر کـه تنهـا بـه بررســي آن در بــاب محيطــي منفعــل مي پــردازد، موافــق نيســت ؛ بلکــه هماننــد ديکنــز ايــن فضــا را به منزلــه دســتگاهي گســترده تر بــه کار مي گيــرد کــه بــر شــخصيت و پيرنــگ کلــي اثــر ادبــي تأثيــر مســتقيم مي گــذارد و از آن نيــز تأثيــر مي پذيــرد.
آثــاري 1 Tone Selboe 2 Brian Robinson 3 Geraldo Magela Cafaro کــه مي تــوان در ايــن زمينــه بــه آن هــا اشــاره کــرد عبارتنــد از: «نقــد جامعه شــناختي تهــران مخـوف » (٢٠٠٨) از مرتضـي رزاق پـور، «نقـد و نظـر: نخسـتين رمـان اجتماعـي ادبيـات جديـد فارســي » (٢٠٠٩) از عبدالعلــي دســت غيب ، کتــاب نظريــه و نقــد رمــان تاريخــي فارســي (٢٠١٠) از محمــد پارسانســب و «نشانه شناســي اوليــن رمــان اجتماعــي ايــران » (٢٠١٠) از عفـت نقابـي و ديگـران .
شهر لوفــور بــا ارائــه تعريفــي از شــهر به عنــوان فضايــي ســاخته و پرداختــه کــه در دوره تاريخــي معينــي بســتر فعاليت هــاي اجتماعــي مي شــود (همــان : ٧٣)، پرســش مهمــي را در رابطــه بــا ماهيــت شــهر مطــرح مي ســازد: ايــن کــه شــهر بايــد بخشــي از طبيعــت به شــمار بـرود يـا صرفـاً به صـورت پديـده اي مصنوعـي ديـده شـود کـه توسـط انسـان سـاخته شـده اسـت .
City in Charles Dickens’ Great Expectations and Morteza Moshfeq Kazemi’s Tehran-e Makhuf (The Dreadful Tehran): A Comparative Study Kiana Vakili Robati1 Masoud Farahmandfar2 Absract Setting and space in fction have always been important in literary analyses.
Today, spatial sudies frequently acknowledge Charles Dickens as one of the greates observers of the function of the city in the novel.
Keywords: City, Social Space, Modernity, Great Expectations, Tehran-e Makhuf.