چکیده:
چکیده
زمینه و هدف: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال 1357، دو تغییر عمده در نظام سلامت کشور رخ داد: یکی تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگری تأسیس شبکه بهداشتی درمانی کشور. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی عهدهدار کلیه وجوه سیاستگذاری، برنامهریزی، رهبریت، تولیت، نظارت و ارزشیابی خدمات سلامت است و در عین حال تربیت و آموزش نیروی انسانی سلامت را در یک سیستم جامعه ارائه خدمات بهداشتی به عهده دارد و این ساختار سلامت کشور را تشکیل میدهد.
روش: از روش مطالعه کتابخانهای و ثبت تجربیات شخصی نویسنده استفاده شده است.
یافتهها: از سال 1357 تا 1394، تعداد دانشکدههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ایران به ترتیب از 7 به 72، 3 به 19 و 3 به 21 افزایش یافت و تعداد پذیرش دانسجویان گروه پزشکی نیز در این فاصله زمانی از سالیان 1387 به 44040 ارتقا پیدا کرد. برنامههای دکترای تخصصی PhD و فوق تخصصی بالینی که وجود نداشتند، پس از انقلاب تاسیس شده و امروز در این رشتهها به ترتیب 268 و 350 نفر سالیانه وارد میشوند. این ارتقای کمی با بهبود قابلتوجهی در کیفیت آموزش، خدمات بالینی و نیز افزایش بینظیر در فعالیتهای تحقیقاتی کشور همراه بوده است.
نتیجهگیری: ادغام آموزش پزشکی در نظام خدمات سلامت کشور، استراتژی مناسب و اقتصادی برای ارتقای سلامت است و نقطه عطفی در بهبود آموزش گروه پزشکی برای پاسخگویی مناسب برای سلامت در جمهوری اسلامی ایران تلقی میشود.
Abstract
Background: After the Islamic Revolution of Iran in 1979, two main changes were made in the health system namely the establishment of the Ministry of Health and Medical Education and the formation of the Health Network of Iran. The Ministry of Health and Medical Education is responsible for policymaking, planning, leadership, stewardship, monitoring and evaluation of health services and also training and educating the healthcare workforce in a community-based health system, which comprises the country's healthcare structure.
Method: Library documents were reviewed and information and relevant data were collected.
Results: From 1979 to 2015, the number of medical, dental and pharmacy schools in Iran increased from 7 to 72, 3 to 19 and 3 to 21, respectively; the number of admissions to medical school increased from 1357 to 44040 during the aforementioned time period. Training courses , PhD and clinical sub-specialties were established after the revolution. Nowadays, admission to these disciplines are 268 and 350 students, respectively. This quantitative increase has been accompanied by a significant improvement in the educational quality of clinical services rendered and increased research.
Conclusion: Integration of medical education into the health system in Iran has proved to be an appropriate and economical strategy for promotion of healthcare and is considered a turning point in improving medical education in the Islamic Republic of Iran.