چکیده:
زمینه و هدف: بررسی نحوه ارتباط بین سلامت معنوی و عملکرد تحصیلی میتواند به مسئولان آموزشی در رفع خلاء موجود بین ابعاد علمی و معنوی دانشگاهها کمک کند. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شاهد بود.
روش کار: دراین مطالعه همبستگی، 300 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شاهد به روش نمونهگیری تصادفی در سال 1397وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سه بخشی اطلاعات دموگرافیک، سلامت معنوی و خودتنظیمی در یادگیری بود. اعتبار و پایایی پرسشنامه در ابتدای مطالعه ارزیابی شد. اطلاعات پس از ورود به نرمافزار spss v.18 ، با استفاده از آمارههای توصیفی، آزمونهای کروسکال والیس، من ویتنی و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نهایت 275 نفر از دانشجویان، پرسشنامههای مربوطه را تکمیل کردند. میانگین نمره سلامت معنوی، خودتنظیمی در یادگیری و معدل دانشجویان مورد مطالعه به ترتیب برابر12/17 ± 05/92، 28/15 ± 50/97 و 3/1 ± 21/16 بود. براساس نتایج مطالعه حاضر، بین 3 مؤلفه معدل، نمره کل سلامت معنوی و نمره کل خودتنظیمی در یادگیری همبستگی مثبت و معنادار مشاهد شد. همچنین بین نمره کل سلامت معنوی با جنسیت و تحصیلات والدین ارتباط معنادار مشاهد شد.
نتیجهگیری: براساس نتایج مطالعه حاضر، افراد با سطوح معدل بالاتر و عملکرد تحصیلی بهتر، از سلامت معنوی بالاتری برخوردار بودند. احتمالاً پژوهشهای آتی در این زمینه، با حجم نمونه بالاتر ضمن تفکیک ابعاد مختلف دینداری و همچنین تدوین پرسشنامه جامع برای ارزیابی این موضوعات، خواهند توانست نتایج دقیقتری گزارش کنند.
Background: Investigating the relationship between spiritual health and academic performance can help educational authorities bridge the gap between academics and spirituality at universities. The purpose of this study was to investigate the relationship between spiritual health and academic achievement of medical students at Shahid University of Medical Sciences.
Methods: In this study, 300 medical students of Shahid University were randomly selected in 2018. The data collection tools consisted of a three-part questionnaire for demographic information, spiritual health and self-regulation in learning. The validity and reliability of the questionnaire were evaluated at the beginning of the study. The data were analyzed using descriptive statistics, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney and Spearman correlations after entering the data SPSS v.18 software.
Results: Finally, 275 students completed the relevant questionnaires. The mean score of spiritual health, self-regulation in learning and the grade point average (GPA) of the students were 92.97 ± 17.12, 97.95 ± 15.28 and 16.21 ± 3.1 respectively. Based on the results of this study, there was a positive and significant correlation between the 3 components of the score, the total score of spiritual health and the total self-regulation score in learning. Also, there was a significant correlation between the total score of spiritual health with gender and parent's educational level.
Conclusion: Based on the results of this study, students with higher levels of GPA and higher academic performance had higher spiritual health.