چکیده:
زمینه و هدف: اطلاعرسانی و مراوده خطر و جلب مشارکت مردمی از الزامات برنامهریزی و اقدام در همهگیری هستند. توجه به خصوصیات پیام؛ فرستنده و مخاطب باعث موفقیت در این امر مهم است. هدف از انجام این مطالعه، معرفی ارکان اصلی در اطلاعرسانی برای آگاهیبخشی هدفمند به مردم جامعه است.
روش: این نوشتار، با مروری بر مقالات و دستورالعملهای علمی و معتبر مرتبط تدوین شده است.
یافتهها: اقدام صحیح و اثرگذار در این عرصه با توجه به این اصول ممکن خواهد بود: مشارکت مردمی؛ برنامهریزی؛ معتبر بودن؛ توجه به سایر منابع اطلاعاتی؛ تأمین بودجه؛ ملاحظات اخلاقی. در اطلاعرسانی و مراوده خطر، فرهنگ، اعتقادات و فهم مردم از واقعه اهمیت بهسزایی دارند. مردم را باید در نگران بودن محق دانست و حتیالامکان روشهای مشارکتی، تشویقی و ترویجی را پیگیری کرد و به روشهای تحکمی به عنوان آخرین راهحل که گاهی هم گریزناپذیرند توجه کرد.
نتیجهگیری: در پاندمی کووید ۱۹ مجموعه از تجارب موفق و ناموفق رخ داد که بازخوانی آنها میتواند به بهبود عملکرد در این عرصه بیانجامد.
Background: Risk communication (RC) and community engagement are perquisite for management of epidemics. Triumph of RC depends on adjustment of message and considering the characteristics of the sender and the audience according to the context and situation.
Methods: This article has been prepared using scientific and relevant articles and guidelines.
Results: For effective RC , the essential steps include public participation; planning; credibility ; deference of other sources of communication ; financing & ethical considerations. For success in RC one should consider community culture, people's beliefs and their understanding of the event . The people’s right to be worried in epidemics should be recognized by the authorities and participatory strategies rather than compulsive one should be prioritized.
Conclusion: In the pandemic of COVID-19, series of successful and nonsuccessful experiences happened. The of review of these experiences may help the policy makers in their future efforts .