چکیده:
زمینه و هدف: دیابت شایعترین بیماری متابولیک جهان و علت بیش از چهار میلیون مرگ در سال است که مبتلایان به آن دارای مشکلاتی در زمینه خوشبینی، امید به زندگی و خودمدیریتی هستند. در نتیجه، هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش مثبتنگری بر خوشبینی، امید به زندگی و خودمدیریتی دیابت در بیماران مبتلا به دیابت بود.
روش: این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش بیماران مبتلا به دیابت و عضو انجمن دیابت شهر اهواز در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش 60 نفر بودند که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی با کمک قرعهکشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش مثبتنگری آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش آزمون تجدیدنظرشده جهتگیری زندگی، مقیاس امید به زندگی و مقیاس خودمدیریتی دیابت بودند. دادهها با آزمونهای خیدو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون از نظر هیچ یک از متغیرهای خوشبینی، امید به زندگی و خودمدیریتی دیابت تفاوت معناداری نداشتند (05/0P)، اما در مرحله پسآزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معناداری داشتند (001/0>P). نتایج نشان داد که آموزش مثبتنگری باعث افزایش خوشبینی، امید به زندگی و خودمدیریتی دیابت در بیماران مبتلا به دیابت شد (001/0>P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، درمانگران و متخصصان سلامت میتوانند از روش آموزش مثبتنگری برای بهبود ویژگیهای روانشناختی بیماران مبتلا به دیابت بهویژه افزایش خوشبینی، امید به زندگی و خودمدیریتی دیابت استفاده کنند.
Background: Diabetes is the most common metabolic disease in the world and causes more than four million deaths per year; patients with it diabetes often have problems in the field of optimism, life expectancy and self-management. The aim of this study was to assess the effect of positivism on optimism, life expectancy and self-management in patients with diabetes.
Methods: This study was semi-experimental with pre-test and post-test design with experimental and control groups. The study population was patients with diabetes and members of the Ahvaz Diabetes Association in 2020. The study sample consisted of 60 people who were selected by purposive sampling after reviewing the inclusion criteria and were randomly placed in two equal groups. The experimental group was educated via 8 sessions ( 90 minutes each) by the positivism method and the control group was placed on a waiting list for training. The research instruments were the life orientation revised test, life expectancy scale and diabetes self-management scale. Data were analyzed by chi-square, independent t and multivariate analysis of covariance tests via SPSS-22 software.
Results: The findings showed that the experimental and control groups in the pre-test stage were not significantly different in terms of variables of optimism, life expectancy and diabetes self-management (P>0.05); but in the post-test stage were significantly different in terms of all three variables (P
Conclusion: Based on our results, therapists and health professionals can use positivism to improve the psychological characteristics of patients with diabetes, to improve optimism, life expectancy and diabetes self-management.