چکیده:
مقاله حاضر به تشریح چیستی، چگونگی و اهمیت موسیقی طبیعت میپردازد و رابطۀ آنرا با چگونگی حالات و مشخصات فرهنگی، اجتماعی و سلامتی انسان ترسیم مینماید. این پژوهش به کنکاش رابطه موسیقی طبیعت با محیطزیست، جانداران (موجودات زنده)، فرهنگ، آرامش انسان، کودکان، معماری و انواع لوازم موسیقی میپردازد. اگر این واژهها را کنار هم قرار دهیم، انسجام در آنها صوتی ایجاد میکند که مفهومش تداعی احساسی خوش رنگ، از موسیقی و طبیعت است. این مقاله با بررسی مطالعات و برخی از چالشهای دنیای مدرن که انسان امروزی با آن درگیر است، بیان میدارد که بعد فردی و اجتماعی انسان میتواند در کنار هم، به گونهای موسیقی طبیعت را دریافت کند که گویی نقشی رنگین از احساسات، بر گستره فرشی از دامان سبز طبیعت دارد. از طرف دیگر، اساس گرایش به سمت موسیقی طبیعت جهت رشد حواس مغزی، تقویت انسجام و انعطاف برای سازگاری، ایجاد تفاهم، و همچنین بهینهسازی اوقات فرحبخش و نشاطانگیز است که به سلامت و تجدید نیرو کمک کرده، بر قوت درک و دقت افزوده، و باعث تلطیف روح و ایجاد حس لذتبخش خواهد شد. با این وجود، برای ایجاد چنین پیوند محکمی، نیاز به نوعی خودشناسی و احساسی سرشار از حس آرامش برانگیخته از دل طبیعت است. در واقع، لازمه این گردهمایی، درک و پذیرش موسیقی است که ساخته و پرداخته خود طبیعت باشد. یافتههای این مقاله کمک میکند که به آرامش طبیعت پیببریم و برای کاهش تعارضات اجتماعی، شنیدن، حس کردن و لمس موسیقی طبیعت را نسخهپیچی میکند، زیرا زندگی بدون موسیقی طبیعت، اشتباه تکرارشوندهای بیش نیست.
The article describes what and how nature music is, why it is important, and how it is related to human cultural, social, and health conditions. The research explores the relationship between nature music with the environment, creatures (living things), culture, human comfort, children, architecture, and a variety of musical instruments. If these words were going to put together, the coherence in them creates a sound that means a colorful emotional association with nature and music. The paper states that the individual and social dimensions of man can, together, receive the music of nature as if it had a colorful role of emotion, on the carpet of the green lap of nature, by examining the studies and some of the challenges of the modern world that human beings are dealing with. On the other hand, the basis of the tendency towards the music of nature is to develop the brain’s senses, strengthen cohesion and flexibility for adaptation, build understanding, as well as optimize the refreshing and joyful times that contribute to health and rejuvenation, increase understanding and accuracy, soften the soul, and create a pleasant feeling. To create such a strong bond, however, one needs a kind of self-awareness and an emotion full of a sense of peace evoked by nature. This gathering requires understanding and accepting the music that is made and dealt with by nature itself. The findings of the article help us to understand the nature of nature and its tranquility. It also prescript listening, feeling, and touching nature music to reduce social conflicts because living without nature music is nothing more than a repetitive mistake.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله با بررسي مطالعات و برخي از چالش هاي دنياي مدرن که انسان امروزي با آن درگير است ، بيان ميدارد که بعد فردي و اجتماعي انسان ميتواند در کنار هم ، به گونه اي موسيقي طبيعت را دريافت کند که گويي نقشي رنگين از احساسات ، بر گستره فرشي از دامان سبز طبيعت دارد.
از طرف ديگر، اساس گرايش به سمت موسيقي طبيعت جهت رشد حواس مغزي ، تقويت انسجام و انعطاف براي سازگاري ، ايجاد تفاهم ، و همچنين بهينه سازي اوقات فرح بخش و نشاط انگيز است که به سلامت و تجديد نيرو کمک کرده ، بر قوت درک و دقت افزوده ، و باعث تلطيف روح و ايجاد حس لذت بخش خواهد شد.
موسيقي طبيعت و فرهنگ شالوده ادبيات آموزش طبيعت ، منابع طبيعي و محيط زيست بسيار وسيع است ( ,Kimmel ٤٢ :١٩٩٩) که يکي از بارزترين گزاره هاي آنرا، نگرش محيط زيستي بيان کرده اند که در شکوفايي رفتار محيط زيستي نقش به سزايي دارد (ويسي و ديگران ، ١٣٩١: ٣٦).
در واقع اساس گرايش به سمت موسيقي طبيعت جهت رشد حواس مغزي ، تقويت انسجام و انعطاف براي سازگاري ، ايجاد تفاهم ، و همچنين بهينه سازي اوقات فرح بخش و نشاط انگيز است که به سلامت و تجديد نيرو کمک کرده ، بر قوت درک و دقت افزوده ، و باعث تلطيف روح و ايجاد حس لذت بخش خواهد شد (وهابي، ١٣٨١؛ ياقوتي و ديگران ، ١٣٩٣: ٥).