چکیده:
این نوشتار به معناشناسی عبارت«عقل عن الله» در احادیث پرداخته است. به این منظور معنای لغوی «عقل» ارائه و کاربردهایش در ترکیب با حرف جرّ «عن» گردآوری و دستهبندی شده است. بر این پایه، عبارت «عقل عن» در روایات فقهی به معنای تحمل و پرداخت دیه خطای دیگری است. در روایات غیر فقهی اما، «عقل» به معنای فراگیری و دریافت و نگاهداری در ذهن است. در این حوزه، عبارت مزبور با واژه مبارک «الله» ترکیب شده که به معنای فراگیری و دریافت از خداست. در بیشتر این کاربردها، مفعول بیواسطه دیده نمیشود، ولی موجود و در تقدیر است؛ زیرا «عَقَلَ» فعل متعدی و نیازمند مفعول است. با توجه به وجود مفعول «أمره» در برخی از کاربردها و نیز سیاق روایات، میتوان مفعول را فرمان یا شأن الهی و عبارت مزبور را به معنای فراگیری و دریافت اوامر الهی از خداوند یا آنچه به شأن او مربوط است، دانست؛ خواه این دریافت از طریق فرستادگان خدا باشد یا گوش سپردن به ندای فطرت.
This writing has dealt with the semantics of the phrase “‘aqala ‘an Allah” in traditions. For this reason, the literal meaning of the verb “‘aqala” has been presented and its applications when associated with the particle “‘an” has been collected and classified. Based on this, the phrase “‘aqala ‘an” in the traditions dealing with jurisprudence denotes “to undertake and to pay another person’s compensation for unintentional injury (diat all-khata’). In non-jurisprudential traditions, however, “‘aqala” denotes: learning, receiving and keeping in mind. In this field, the above phrase has been associated with the blessed word of Allah, so it denotes learning and receiving from God. In most of these usages the indirect object is not mentioned, however, it exists and is implied, because the verb “‘aqala” is a transitive one and requires an object. Considering the object “amrah” in certain usages along with the context of the traditions, one can consider the object as the divine Command or Affair, and the above phrase as learning and receiving the divine commands from God or whatever relates to His affair, whether this receiving be through the messengers of God or through paying attention to the call of one’s natural disposition (fitra).