چکیده:
اعجاب عبارتها و عمق حقایق روایاتی معتبر از اهل بیت:، مشهور به «صعب، مستصعب»، گویای اهمّیّت و ضرورت فهم این گونه روایات از جنبههای گوناگون است؛ به گونهای که به رغم آرای حدیثشناسان و پژوهشهای چهار مقاله در این باره، میتوان از زوایای دیگری به این موضوع پرداخت؛ مانند: «عقل»، «شهود قلبی» و نقش آنها در ترسیم مفهوم جامع «تحمّل»، و.... این نوشتار، چنین زوایایی را از مسیر نقد و بررسی نظرهای آیة الله جوادی در باب این گونه روایات، به روش تحقیقی تحلیل کیفی محتوا و متّکی بر لغتشناسی اجتهادی، تشکیل خانواده حدیث و یافتن قرینههای درونمتنی و برونمتنی رصد نمود و دریافت که عقل و ابعاد آن و همچنین شهود قلبی، در مفهوم جامع «تحمّل»، با هم پیوندی ناگسستنی دارند. تعابیر«أمرَنا»، «حَدیثَنا» و...، ذیل مقام خلیفه اللّهی تامّ اهل بیت:، قابل جمع است و ....
Wonder of phrases and depth of the truths of reliable traditions from the Ahl al-Bayt (‘a.s.) which are well-known as “sa‘b, mustas‘ab” (difficult and being considered difficult) traditions, suggest the importance and necessity of understanding this kind of traditions from different dimensions, so that despite the opinions of the expert scholars of hadith, as well as the researches contained in the four articles written so far in this regard, one can deal with this topic from other aspects like: intellect (‘aql) and intuition (shuhud qalbi), and investigate their role in describing the comprehensive concept of “endurance” (tahammul), etc. This article observed the above dimensions by means of analyzing the opinions of Ayatollah Javadi Amoli in the matter of this kind of traditions applying qualitative content analysis as its method of research and by relying upon ijtihad-oriented lexicology, constituting a hadith family, and finding intratextual and extratextual indications. This writing also found out that the intellect and its dimensions as well as intuition had an undetachable connection with one another in the comprehensive concept of “endurance”. The expressions “amrana” (our affair), “hadithana” (our statement), etc. can be interpreted equally if the Ahl al-Bayt’s position of “Khalaifatullah” (God’s vicegerent) is taken into consideration.