چکیده:
زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش همدلی عاطفی، ارتباط خانوادگی و مهارت های ارتباطی والدین در
سازگاری اجتماعی نابینایان بود. مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، همه افراد نابینای عضو انجمن نابینایان شهرستان ارومیه در سال 1397 بود
) 257 نفر( که همگی به عنوان نمونه ی آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه های همدلی عاطفی
)دویس، 1983 (، ارتباط خانوادگی )کوئرنر و فیتزپاتریک، 2002 (، مهارت های ارتباطی )بارتون، 1990 ( و سازگاری اجتماعی
)سینها و سینگ، 1993 ( بود. داده ها با روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که با افزایش نمرات همدلی عاطفی، الگوهای ارتباط گفت وشنود، همنوایی، مهارت های
ارتباطی، بازخورد، و گفت و شنود؛ نمره ی سازگاری اجتماعی نابینایان به طور معناداری کاهش می یابد. با توجه به اینکه، در
پرسشنامه ی سازگاری اجتماعی، نمره ی بالاتر به معنای سازگاری پایین تر است، پس با افزایش همدلی عاطفی، الگوهای
ارتباط گفت وشنود و همنوایی و مهارت های ارتباطی بازخورد، شنود و کلامی میزان سازگاری اجتماعی نابینایان افزایش
می یابد. همچنین همدلی عاطفی، ارتباط خانوادگی و مهارت های ارتباطی والدین به طور معناداری توانستند 5/ 40 درصد
از تغییرات سازگاری اجتماعی نابینایان را پیش بینی کنند ) 05/ P> 0
نتیجه گیری: برای بهبود سازگاری اجتماعی نابینایان می توان میزان همدلی عاطفی، ارتباط خانوادگی و مهارت های
ارتباطی والدین را از طریق کارگاه های آموزشی ارتقا داد.
The aim of this research was investigate the role of emotional empathy, family relationship and communication skills of parents in social adjustment of blinds. Present study was a cross-sectional from type of correlation. Research population was all blind people members of blinds association in Urmia city included 257 person that all of them selected as a sample. Research instruments were the questionnaires of emotional empathy (Davis, 1983), family relationship (Koerner and Fitzpatrick, 2002), communication skills (Barton, 1990) and social adjustment (Sinha & Singh, 1993). Data were analyzed by Pearson correlation and multiple regression with enter model methods. The findings showed with increasing the score of emotional empathy, conversation and conformity relationship patterns and feedback, listening and verbal communication skills the score of social adjustment of blinds significantly decreased. Considering that in the social adjustment questionnaire the higher score means lower adjustment, then with the increase of emotional empathy, conversation and conformity relationship patterns and feedback, listening and verbal communication skills, the level of social adjustment of blinds increased. Also, emotional empathy, family relationship and communication skills of parents significantly predicted 40/5 percent of the variance from social adjustment of blinds (P<0/05). Therefore, in order to improve the social compatibility of blinds can be promoted the emotional empathy, family relationship and communication skills of parents through workshops.