چکیده:
«شخصیتپردازی» و «شخصیتشناسی» از ارکان درام است؛ که هم در مرحله نمایشنامهنویسی و هم در مرحله نقد و تحلیل آثار نمایشی کاربرد فراوانی دارد؛ بهخصوص در گونههایی از نمایش که با مفاهیم عمیقتری از وجوه شخصیتی کاراکترها سر و کار دارند. مطالعاتی که پیرامون جایگاه «شخصیت» از دو منظر نمایشی و روانشناسی انجام شده است، به درک بهتر عوامل اجرایی و نیز عرصههای نظری آثار نمایشی میانجامد. با شناخت خصلتهای روحی- جسمی چون علائق، نفرتها، تیکهای بدنی و حسی و نیز افکار و رفتار کاراکترهاست که امروزه نتایج درخشانی برای تقویت اجرا و تحلیل آثار نمایشی کسب شده است. مکاتب و سبک هایی چون «تئاتر بی چیزِ» یرژی گروتفسکی، «تئاتر بیومکانیکِ» مه یر هولد و شیوه تمرین یوجینیو باربا، همگی با شناخت و بهرهمندی از علومی چون کالبدشناسی، دستگاه تنفسی و حتی ورزشی چون یوگا، سعی داشتهاند به درک درستی از تواناییهای بدن انسان دست پیدا کنند. شناخت شخصیت انسان در بکارگیری قوه بازیگری محصور نمانده و زمینههایی چون نمایشنامهنویسی و تحلیل آثار نمایشی را هم دربر میگیرد. این پژوهش سعی دارد از دانش «مزاجشناسی» به عنوان شاخهای از طب سنتی یا قدیمی - که نسبت کردار و خلق وخوی انسان با انواع مزاجها را بررسی میکند- بهره برده و روشی نو در موضوع پژوهش ارائه نماید. ارائه الگوهایی برای طبقهبندی شخصیتهای نمایشی، قابلیتی را برای مزاجشناسی فراهم نموده که میتوان از آن بهعنوان روشی در حوزههای مختلف از جمله در شیوه شخصیتپردازی آثار نمایشی بهره برد. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفته و از نمایشنامه ملکه زیبایی لینین اثر مارتین مکدونا به عنوان نمونه مورد مطالعه این پژوهش استفاده شده است.
Alchemymical “Characterization” and “personality” are the cornerstones of drama; many apply in both playwriting and play criticism and analysis. Especially in game genres that deal with deeper concepts of the characters’ personality aspects. Studies of the status of “personality” from both the theatrical and psychological perspectives lead to a better understanding of the executive factors as well as the theoretical domains of dramatic works. By recognizing the mental-physical characteristics of the characters such as interest, hatred, physical and sensory tics, as well as their thoughts and behaviors, brilliant results were obtained that will strengthen the performance and analysis of the games. Schools and styles such as Jerzy Grotowski’s “Silent Theatre”, Meyer Hold’s “Biomechanical Theatre” and Eugene Barba’s practice unleash the abilities of the human body as it tries to make sense of and harness knowledge of anatomy, the respiratory system, and even sports such as yoga. Recognition of human personality is not limited to the use of acting power and includes areas such as playwriting and play analysis. This research tries to use the knowledge of “temperament” as a branch of traditional or ancient medicine and to present a new method to the research subject. The provision of patterns for the classification of dramatic characters has provided a temperamental capability that can be used as a method in a variety of fields, including the characterization of dramatic works. This research was carried out with the descriptive-analytical method and the play of Martin McDonagh’s The Beauty queen of Leenane nin was used as the study sample of this research.